SKB fortsätter stötta Läxhjälpen i Husby!

Stockholms Kooperativa Bostadsförening förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen, så att fler åttor och nior på Husbygårdsskolan ska få gymnasiebehörighet och självförtroende inför framtiden.

Vi är idag väldigt glada över att kunna meddela att SKB fortsätter stötta Läxhjälpen som lokal partner till läsåret 2020/2021.

Var femte niondeklassare, vilket motsvarar 17 699 elever, gick ut grundskolan förra läsåret utan gymnasiebehörighet. Den ideella stiftelsen Läxhjälpen bedriver idag, tack vare stöd från bland annat näringslivet, ett resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram för att hjälpa elever att klara grundskolan och uppnå gymnasiebehörighet. Med ett viktigt monetärt stöd kommer SKB att stötta Läxhjälpens verksamhet i Husbygårdsskolan i Husby.

"Elever som går på Läxhjälpen når i högre utsträckning gymnasiebehörighet. Därför är det oerhört glädjande att vi i samarbete med SKB kan tillse att elever får ta del av läxhjälpsprogrammet i Husby. Under coronapandemin ser vi också hur behovet av att stötta de som ligger längst ifrån att nå målen fått särskilt stora utmaningar. Tillsammans skapar vi genom en konkret insats en positiv utveckling för unga och för lokalområdet."
- Henrik Szabo, generalsekreterare Stiftelsen Läxhjälpen

SKB är en kooperativ hyresrättsförening som bygger, förvaltar och hyr ut lägenheter till medlemmarna. Föreningen startade 1916 och har idag över 8 000 lägenheter i Stockholms stad och i fem kringliggande kommuner med cirka 500 lägenheter i Husby och Tensta.

"En fungerande skola och ungdomar som genom läxhjälp har chans att studera vidare på gymnasiet bidrar till en trygg plats. Med denna konkreta insats vill vi fortsätta att bidra till närområdets positiva utveckling" säger Eva Nordström, vd SKB.

www.laxhjalpen.se

För vidare information, vänligen kontakta:

Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen
erica@laxhjalpen.se

Eva Nordström, vd SKB
eva.nordstrom@skb.org

Yvonne E Lilliedahl, kommunikationschef SKB
yvonne.lilliedahl@skb.org

Citat

En fungerande skola och ungdomar som genom läxhjälp har chans att studera vidare på gymnasiet bidrar till en trygg plats. Med denna konkreta insats vill vi fortsätta att bidra till närområdets positiva utveckling.
Eva Nordström, vd SKB