Stort ekonomiskt stöd möjliggör jättesatsning för att höja betygen

Idag finns det skolor där 6 av 10 elever saknar tillräckliga betyg för att börja gymnasiet. Stiftelsen Läxhjälpen har nu beviljats ett långsiktigt ekonomiskt stöd som kommer att innebära stora möjligheter att erbjuda gratis läxhjälp till fler elever som riskerar att inte klara grundskolan och höja betygen i hela landet.

– Vi vet vilken extrem stress de här eleverna känner under det sista året i grundskolan, med rädsla för att bli kvar när andra går vidare till nya skolor till hösten. Vi vet också hur viktig skolan är för att undvika socialt och ekonomiskt utanförskap och vilka kostnader en ofärdig skolgång kan medföra för både individ och samhälle i längden. Det här stödet är inte bara en investering i det här årets och kommande års niondeklassare, utan det är en långsiktig investering i likvärdig utbildning i Sverige, säger Henrik Szabo, generalsekreterare på Stiftelsen Läxhjälpen.

Stiftelsen Läxhjälpen erbjuder ett gratis och resultatfokuserat läxhjälpsprogram som sker i samverkan med skolor. Skolorna finns utspridda över hela landet, men den gemensamma faktorn är att de ligger under rikssnittet i gymnasiebehörighet. Det nya ekonomiska stödet kommer till följd av att Stiftelsen Läxhjälpen blir en ny förmånstagare till Postkodlotteriet, vilket innebär ett långsiktigt icke-öronmärkt ekonomiskt stöd för verksamheten.

– Det här betyder inte bara att vi kommer kunna fortsätta stötta områden där vi ser att behovet av extra stöd redan finns, utan också finnas på platser där nya behov uppstår under de kommande åren, säger Henrik Szabo.

I dagsläget finns Stiftelsen Läxhjälpen på 90 skolor och i 32 kommuner i landet, men stödet från Postkodlotteriet kommer göra det möjligt att starta fler läxhjälpsgrupper på orter i Sverige där behovet är som störst. Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största privata givare till ideell sektor och delar årligen ut drygt en miljard kronor till ideell sektor.

– Ett stort tack till alla Postkodlotteriets lottköpare, era pengar kommer göra konkret skillnad. Den här gemensamma insatsen innebär fler gymnasiebehöriga elever och lyckade skolgångar runtom i landet, och en betydlig skillnad i enskilda elevers liv.