Mer pengar till författare från Stiftelsen Natur & Kultur

Report this content

För andra året utlyser Stiftelsen Natur & Kultur nio stipendier för författare och journalister. Stipendierna är på 100 000 kronor vardera och delas ut årligen.

Pengar kan sökas för bokprojekt, längre artikelserier och liknande. Projekten ska överensstämma med stiftelsens tankar om att motverka totalitära idéer och statsskick samt främja politisk och ekonomisk frihet. Arbetet ska vara av folkbildande karaktär samt sträva efter att bli en aktiv del i det offentliga samtalet.

Ansökningarna ska vara inne senast 1 juni 2012. De nio stipendiaterna offentliggörs vid Bokmässan i Göteborg i september. En stipendienämnd med representanter från Natur & Kulturs styrelse beslutar vilka som får stipendierna.

Förra året sökte fler än 500 författare och journalister. Den stora mängden ansökningar visar att det finns ett stort behov av ekonomiskt stöd för större skrivprojekt, inte minst för fackboksprojekt.

De nio som fick förra årets stipendier var Susanna Alakoski, Lisa Bjurwald, Tomas Böhm, Torbjörn Elensky, Ola Larsmo, Lawen Mohtadi, Sara Stridsberg, Per Svensson och Gellert Tamas.

För mer information kontakta:

Sanna Wallin, informatör
sanna.wallin@nok.se