Årets samlade anslag till svensk hästforskning utdelade!

Report this content

PRESSINFORMATION 050204 Den 24 januari fastslog styrelsen för Stiftelsen Svensk Hästforskning slutgiltigt fördelningen av årets forskningsanslag. Nitton projekt får ta del av de 5 mkr som hästnäringen ställt till forskarnas förfogande att ansöka om. Huvuddelen går till forskare på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala. Förutom traditionella forskningsområden som veterinärmedicin, avel och genetik samt utfodring går det i år även bidrag till projekt rörande såväl samspel mellan häst och människa som problem med attityder och allergier.

Forskningsanslagen räcker ej till alla bra projekt Inför årets ansökningsomgång hade ett rekordstort antal ansökningar inkommit. Stiftelsens forskningskommitté har behandlat alla de 64 ansökningarna och lämnat förslag till styrelsen som efter vissa kompletteringar nu fattat det slutgiltiga beslutet hur de tillgängliga 5 mkr skall fördelas. Av 16 beviljade ansökningarna samt 3 reserverade (för kompletteringar), är cirka hälften projekt inom veterinärmedicin (9 st), men också inom områden som avel och genetik (3 st), utfodring (3 st), miljö (1 st), träning (1 st), hästhållning (1 st), hästens och människans roll i samhället (1 st) m.m. Anslagen är spridda i landet, och även om merparten går till forskare på lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala och Alnarp så går en viss del till grupper i bland annat Skara och Malmö. Närmare detaljer kommer att läggas ut på hemsidor enligt nedan. - Då det fanns 5 Mkr att fördela och det var sökt för totalt c:a 21,5 Mkr i år, så räcker inte pengarna till - framförallt inte till forskartjänster. Vi hoppas fortfarande på att staten skall avsätta för hästforskning motsvarande 5 mkr i den kommande forskningspropositionen, säger Olof Karlander, ordförande i Stiftelsen Svensk Hästforskning. Insamlingsstiftelse bildad Stiftelsen Svensk Hästforskning har bildats av Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande (NS) i samverkan med AB Trav och Galopp (ATG), Agria Djurförsäkring, och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). ATG, Agria och SLF har sammanfört sina forskningsmedel och avsätter nu årligen 5 miljoner kronor till forskningsstiftelsen. Genom detta samarbete kommer resurserna till svensk hästforskning att öka och därmed främja angelägna forsknings- och utvecklingsprojekt. Stiftelsen Svensk Hästforskning är en insamlingsstiftelse vilket innebär att det finns en unik möjlighet för envar att bidra till insamlandet av ytterligare medel för att bidra till svensk hästforskning. Stiftelsen tar tacksamt emot donationer och bidrag från såväl enskilda individer som andra organisationer! Insamlingsstiftelsen kommer inom kort att få ett s k 90-konto, men i avvaktan på det kan bidrag lämnas genom insättning via postgirokonto 155740 – 4. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Har du frågor kring vilka projekt som beviljats eller forskningsstiftelsen? Kontakta Peter Kallings, forskningschef , Stiftelsen Svensk Hästforskning (mobiltelefon 070- 527 2011) eller Olof Karlander, ordförande, Stiftelsen Svensk Hästforskning (mobiltelefon 070- 527 2064). Adress: Hästsportens Hus, 161 89 Stockholm. Telefon: Vx 08- 627 20 00, Fax: 08-627 2234 eller via e-post: peter.kallings@nshorse.se. Ytterligare information: www.atg.se (under Hästveterinären, Forskningsinformation), www.agria.se (under Veterinär, Agrias forskningsfond) eller www.lantbruksforskning.se (under Stiftelsen Svensk Hästforskning), där beviljade projekt kommer att läggas ut.