Svenska musikikoner vill säkra arvet efter Taube

Report this content

Fyra av Sveriges största musikikoner, Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström, Benny Andersson och Björn Ulvaeus har gått samman för att säkra Evert Taubes framtid. Utifrån att Evert Taube har betytt ALLT för dem. Och de gör det genom den nybildade Stiftelsen Taubes Värld, som kommer att lanseras den 31 januari på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

Pressinbjudan
Plats: Taubesalen, Elite Park Avenue Hotel, Göteborg.
Tid: Fredag den 31 januari 2020.
Program: Scenprogram 13.00 – 14.00.
Mingel, frågestund samt möjlighet för intervjuer för media 14.00 – 15.00.

Astri och Evert Taube Foto Taubes Vrld

Den nybildade stiftelsen ska bevara, utveckla, öka kunskapen om och främja minnet av Evert och Astri Bergman Taube. Detta ska ske huvudsakligen genom kulturgärningar, bidrag för utbildning och undervisning, främjande av vetenskaplig forskning om makarna Taube eller på annat likvärdigt sätt.

Varför bildas stiftelsen nu

Initiativtagarna till Stiftelsen Taubes Värld har en tid noterat illavarslande tecken: Evert Taubes Värld på Liseberg är nedlagt, Taubedagen på Skansen är borta och likaså Taubespelen på Orust. Kulturarvet är definitivt hotat. Samtidigt finns många exempel på att Taube ligger rätt i tiden. Många aktörer har visat intresse för att både bevara och utveckla det kulturarv där Taube är i absolut fokus. Det tidlösa i både Everts och Astris konstnärskap, intresset för andra kulturer – och att förbinda dem med varandra – samt det starka miljöengagemanget, är slutligen inslag som ligger rätt både nu och i en framtid.

Taubes Världs stiftare
De fyra stiftarna till Taubes Värld behöver ingen närmare presentation. Alla har de personliga motiveringar till sitt engagemang för arvet efter Taube.
Sven-Bertil Taube: Det här är ett arv som Sven-Bertil själv är en del av och att det nu förs vidare känner han är mycket viktigt och angeläget. Det gör honom samtidigt hedrad, stolt och glad att så många slutit upp i arbetet med Stiftelsen.

Håkan Hellström: Taube har alltid betytt mycket för Håkan Hellström, inte minst när han var ung; Taube stod för drömmen, att det var möjligt att ta sig ut i världen, ja, egentligen att ALLT var möjligt.
Benny Andersson: För Benny Andersson har Taube betytt ALLT. När inspirationen tryter är det fortfarande till Taube som Benny återvänder.
Björn Ulvaeus: Även för Björn Ulvaeus är Taubes betydelse enorm. Han är samtidigt orolig för att detta viktiga kulturarv ska glömmas bort och vill därför göra allt som står i hans makt för att så inte blir fallet.

Taubes Världs styrelse
Christina Backman, ordförande, Maria Taube, Peter Hjörne och Stephan Tolstoy.

Lansering med scenprogram 31 januari 2020
Ett scenprogram kommer att genomföras den 31 januari där de fyra stiftarna på olika sätt kommer att medverka, dock är endast Benny Andersson personligen på plats. Utöver de fyra stiftarna kommer även stiftelsens styrelse att medverka i scenprogrammet.

Presskontakt för information, anmälan och bokning av intervjuer:
Birgitta Plyhm
PR

birgitta@plyhm.se

Om Stiftelsen Taubes Värld
Giftermålet mellan Evert Taube och Astri Bergman sammanflätade två unika konstnärer. Tillsammans skapade makarna Taube under mer än 50 år ett ovärderligt kulturarv, oändligt rikt, vackert och tidlöst. Det är ett kulturarv som är öppet mot världen, som bottnar i traditionen, men som också sträcker sig mot framtiden.

Stiftelsen Taubes Värld är en proaktiv aktör som kommer att ta initiativ till att, i samarbete med andra aktörer, visa Everts och Astris konstnärskap på ett nyskapande sätt. Stiftelsen lanseras den 31 januari 2020 och har sitt säte i Göteborg.
www.stiftelsentaubesvarld.se

Taggar:

Snabbfakta

Fyra av Sveriges största musikikoner, Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström, Benny Andersson och Björn Ulvaeus har gått samman för att säkra Evert Taubes framtid. Utifrån att Evert Taube har betytt ALLT för dem. Och de gör det genom den nybildade Stiftelsen Taubes Värld, som kommer att lanseras den 31 januari på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.