Pia Kinhult och Per Eriksson presenterar planerna på Uppåkra Arkeologiska Center

Report this content

Fredagen den 17 augusti presenterar regionstyrelsens ordförande i Region Skåne, Pia Kinhult, och Lunds universitets rektor, Per Eriksson, slutsatserna av den genomförbarhetsstudie som gjorts om potentialen för ett arkeologiskt tvärvetenskapligt science center i Uppåkra.

Uppåkra är Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersbosättning. Endast 200 kvadratmeter av det 40 hektar stora området är utgrävt. Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center vill visualisera Uppåkras storhet och Skånes järnålder genom att skapa ett arkeologiskt tvärvetenskapligt science center i Uppåkra. Målet är att det ska öppna för allmänheten år 2017, i samband med Lunds universitets 350-årsjubileum. På pressträffen berättar Pia Kinhult och Per Eriksson om vilken betydelse Uppåkra kommer att få för den kunskapsbaserade ekonomin och turismen i regionen.

Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center består av Staffanstorps kommun, Region Skåne, Lunds stift, Lunds kommun, Uppåkra församling och Staffanstorpshus AB, med Lunds universitet och Länsstyrelsen i Skånes som vetenskapliga garanter.

Datum och tid                                  Fredagen den 17 augusti 2012 kl. 10.00

Plats                                                Hörsalen i Gamla Prästgården i Uppåkra

Frågor                                             Rolf Tufvesson, vice ordförande i Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center,

0705-173104, r.tufvesson@telia.com