Flera ledande företagare i unik satsning på entreprenörer – i syfte att skapa jobb främst i stadsdelar i Malmö med hög arbetslöshet

Rune Andersson, Jan Barchan, Martin Gren, Sten K Johnsson, Dan Magnusson, Ljubo Mrnjavec, Spiros Mylonopoulos, Percy Nilsson, Dan Olofsson, Håkan Roos, Alf Tönnesson, Therese Karlsson och Kent Widding Persson är de företagare som initialt står bakom stiftelsen Uppstart Malmö.

Tillsamman har de bestämt sig att för att tillföra alltifrån erfarenheter till kapital för tillväxt till drivna entreprenörer. Det vill de göra genom stiftelsen Uppstart Malmö. Den planerade investeringsramen initial är 30 Mkr, det vill säga 10 Mkr per år, under tre år.

Syftet med stiftelsen är att bidra till att fler jobb skapas i Malmö, speciellt i de stadsdelar som har hög arbetslöshet. Stiftelsens grundinställning är nämligen att ett segregerat Malmö blir ett bättre Malmö om fler av dem som inte har jobb får jobb.

Entreprenören i fokus

- Vi tror att entreprenörerna är nyckeln till framgång. Genom att stödja drivande entreprenörer med ambitionen att kunna anställa ett flertal personer vill vi vara en positiv faktor för att skapa jobb i de delar av Malmö där arbetslösheten är stor. Tjänstesektorn, i vid mening, blir sannolikt ett naturligt fokus eftersom den inte är så kapitalkrävande per anställd, säger Dan Olofsson, ordförande för stiftelsen Uppstart Malmö.

Stiftelsen Uppstart Malmö ska ha rollen att etablera en dialog med drivande entreprenörer, föreslå investeringsobjekt för investerarna, ge coachning, utbildning och kontakter till entreprenörerna. Såväl för befintliga företag som kan expandera som för en nystart.

En grundtanke vid nystart är att påbörja samarbetet med en entreprenör med ett räntefritt lån utan säkerhet under kanske ett år. Härtill ges support på olika sätt. Misslyckas satsningen avskrivs lånet. Utvecklas satsningen positivt tas efter första året en diskussion upp om det fortsatta engagemanget som kan leda till allt från att lånet omvandlas till ägande till att det återlöses. Här finns också med i bilden att kunna tillföra ytterligare kapital för tillväxt.

Både Malmö stad och Region Skåne ger initiativet sitt stöd:

- Det här är ett väldigt bra initiativ från Malmös näringsliv. Vi behöver se fler exempel där det privata näringslivet tar ett ökat ansvar för samhällsutvecklingen, säger Ilmar Reepalu kommunstyrelsen ordförande i Malmö.

- Uppstart Malmö är precis det privata initiativ som vi behöver för att få till fler jobb och mer företagande. Därför är det viktigt att det offentliga samverkar. Tillsammans når vi längre, konstaterar Pia Kinhult, regionstyrelsens ordförande.

Unikt initiativ söker samarbete

- Det är en unikt initiativ. Mig veterligen finns det inget initiativ med den här tyngden och denna straka uppslutning från företagsamheten någon annan stans i landet, säger Luciano Astudillo vice ordförande för stiftelsen.

Redan idag har därför Uppstart Malmö fått ett flertal partners som på olika sätt kommer att ge sitt bidrag med sin kompetens. Bland dem återfinns Swedbank, Malmö Stad, Region Skåne, Vinge, Folksam, Setterwalls, Deliotte, Sydsvenskan, Nyföretagarcentrum, Almi/IFS och Arbetsförmedlingen.

Uppstart Malmö är öppen för fler partners, företagare som vill investera och individer som på olika sätt vill engagera sig i att fler jobb skapas.

- Vi söker nu kontakt med drivande entreprenörer som vill förverkliga sina drömmar samtidigt som ett flertal jobb kan skapas, fortsätter Luciano Astudillo.

- Vad denna satsning från företagsamheten i Malmö kan leda till vet ingen. Dock vet vi att den stora arbetslösheten är ett stort problem för både individerna och samhället som helhet. Prövar vi inte så får vi inte heller några svar, avslutar Dan Olofsson.

För mer information kontakta:
Dan Olofsson, ordförande för stiftelsen Uppstart Malmö, 0703791296(sekr)
Luciano Astudillo, vice ordförande för stiftelsen Uppstart Malmö, 0709298585
Hemsida: www.uppstartmalmo.se