Kvinnliga företagare får stöd i sin tillväxt genom Uppstart Malmö

Dresstwice och New time har båda fått investering genom Uppstart Malmö. Båda har ambitioner att sälja mer och därmed anställa fler under 2012.

- Nu är det fokus på försäljning och min stora utmaning just nu är att hitta hemförsäljare, säger Kerstin Mühlow grundare till Dresstwice som har fått en investering av entreprenören Kent Widding Persson.

- Vår utmaning just nu är att få upp våra volymer i Skåne och sälja mer. Vi söker specifikt efter studenter som behöver extrajobb, säger Magda Lukaszewicz, som tillsammans med Bodil Sidén driver företaget New time.

Dresstwice grundare Kerstin Mühlow har en bakgrund från IT-sektorn men har sadlat om. Hennes företag Dresstwice är ett svenskt barnklädesföretag som designar och säljer sportinspirerade ekologiska barnkläder till åldrarna 0-6 år genom direktförsäljning och e-handel.

- Företagskultur och rätt värderingar ligger mig varmt om hjärtat. Jag tycker att det är viktigt att personalen kommer att trivs, säger Kerstin Mühlow.

Dresstwice har filantropiska inslag i sin affärsmodell. För varje klädesplagg som säljs skänker företaget en gåva till ett behövande barn. Idén fick hon 2009 efter föräldraledigheten när hon sökte efter en ny affärsidé och en större mening i sitt företagande.

- Det finns en glädje att ge och göra en skillnad. Upplevelsen att få egna barn gav mig tankar att vilja göra skillnad för andra barn. Dresstwice är starten på en filantropisk moderörelse, säger Kerstin Mühlow.

New time grundades 2011 av kompisarna Magda Lukaszewicz och Bodil Sidén. Affärsidén är att sälja ett brett serviceutbud som bl.a. barnpassning, läxläsning och hushållsnära tjänster. Idag finns kunderna i Malmö, Trelleborg, Vellinge, Lund och Stockholm.

- Det var i föreningslivet som vi stötte på de stressade småbarnsföräldrarna och funderade på hur vi skulle kunna hjälpa dem, säger Magda Lukaszewicz.

Prognosen för hur många anställningar under 2012 för Dresstwice är 40 st deltidsanställda. New time har som mål att gå från 10 st deltidsanställda till 20 st deltidsanställda.

- Kerstin, Magda och Bodil är passionerade entreprenörer som vill skapa fler arbetstillfällen. Vi hoppas de kan vara bra förebilder för andra, avslutar Luciano Astudillo, vice ordförande för Uppstart Malmö.

Dresstwice

Kerstin Mühlow VD och grundare

Mobil: 0704-594404

E-post: kerstin.muhlow@hotmail.com