Tillväxt Malmö-företaget Worq ger ungdomar en chans

Ett nytt rekryteringsföretag finns nu i Malmö och har även öppnat sin jobb-butik för arbetssökande på Baltzarsgatan. Worq är ett Tillväxt Malmö-företag där fokus ligger på att hjälpa och lyfta ungdomar till ett jobb inom försäljning. Kristian Djokic, 21 år, är en av dem. ”Vill man så kan man”, säger han.

”Jag jobbade på en pizzeria i Malmö när jag fick chansen till ett jobb som telefonsäljare på Dialect. Redan första dagen jag satte
foten på kontoret älskade jag jobbet”, säger Kristian som idag har ambitionen att bli företagets stjärnsäljare.

”Worq är ett rekryteringsföretag med stort hjärta, samtidigt som vi är ett företag som ställer krav”, berättar Richard Lindroth, partner i Worq. ”Vår erfarenhet har visat att det finns stor potential bland ungdomar som idag befinner sig utanför arbetsmarknaden. En hel del tror inte att de är kvalificerade för de jobb som utannonseras, men genom lite coachning och support utvecklas många till duktiga säljare.”

Worq fokuserar på rekrytering av olika typer av säljare, allt från butiksäljare till innesäljare samt utesäljare för enklare eller mer avancerade säljtjänster. Verksamheten bygger på ett nära samarbete mellan Worq och uppdragsgivaren, med syftet att hitta rätt kandidater. Ersättningsmodellen är något annorlunda och gör det möjligt för fler företag att anlita hjälp med rekryteringen.

”Det finns ett oerhört stort behov av denna typ av rekrytering hos bolag som vill växa, därför tvekade jag inte en sekund att investera i Worq”, säger Firas Mohamad, som är delägare i Worq och en av Tillväxt Malmös-investerare.

Från Tillväxt Malmös sida ser man Worq som ett mycket positivt tillskott bland de företag man stöttar och samverkar med. ”Worqs affärsidé ligger helt i linje med Tillväxt Malmös målsättning att bidra till fler jobb i Malmö, och speciellt då människor i utsatta områden.” säger Jan-Erik Bengtsson, verksamhetsledare på Tillväxt Malmö.

Richard Lindroth, partner Worq, tel. 0707-42 65 42
Jan-Erik Bengtsson, verksamhetsledare Tillväxt Malmö, tel 0709-74 35 19
www.worq.se
www.tillvaxtmalmo.se

TILLVÄXT MALMÖ
Tillväxt Malmö är ett initiativ som drivs som ett samarbete mellan Uppstart Malmö, Malmö stad och Malmö högskola, och fokus ligger på att bidra till att fler människor får arbete. Tillväxt Malmö vänder sig till två grupper av företag; företag som är i full gång men som gärna vill öka ytterligare, samt till företag med fokus på samhällsentreprenörskap. Tillväxt Malmö finansieras av Malmö stad och Europeiska regionala utvecklingsfonden.