Tillväxt Malmö samarbetar med Moriska Paviljongen för en internationell mötesplats och fler jobb

Tillväxt Malmö har nu tecknat avtal med Moriska Paviljongen i Malmö med ambitionen att tillsammans öka denna redan växande verksamhet och bidra till fler jobb.

Moriska Paviljongen har väckt en av Malmös mest kända byggnader till liv med 500 programpunkter om året och med gäster och artister från 30 länder. Under 2012 hade man 150 000 besökare, och skapade under samma tid ett trettiotal arbetstillfällen för unga mellan 20 och 35 år.

”Vi är ett kulturhus, en restaurang och en nöjescen, men vår roll i Skåne och i Sverige är mycket större än så.” säger Ozan Sunar, vd för Moriska Paviljongen. ”Tillsammans med Tillväxt Malmö kan vi ta verksamheten till nästa nivå – höja ribban och nå visionen om vara en internationell mötesplats som gör skillnad inte bara i Malmö utan i hela regionen.”

Från Tillväxt Malmös sida ser man mycket positivt på detta samarbete då det går helt i linje med verksamhetens egna värderingar.

”Vårt främsta mål är att genom vår insats kunna bidra till fler jobb i Malmöregionen och speciellt då för ungdomar som idag står utanför arbetsmarknaden”, säger Jan-Erik Bengtsson, verksamhetsledare på Tillväxt Malmö och fortsätter: ” Hos Moriska Paviljongen finns utrymme och läge att på kort tid skapa minst ett dussintal nya arbetstillfällen för unga Malmöiter med många olika kulturella bakgrunder. Detta i en verksamhet vars internationella profil gör mångfalden till mer än bara en styrka.”

”Vårt mål är att skapa en unik mötesplats i världsklass – en internationell knytpunkt där alla känner sig välkomna. Moriska Paviljongen är ett naturligt uttryck för det nya, internationella Malmö – en sann internationell mötesplats i landets mest internationella stad. En verksamhet som dessutom inte på långa vägar nått sin fulla potential. Det vi i grund och botten sysslar med är offentlig diplomati.” avslutar Ozan.

Ozan Sunar, vd Moriska Paviljongen, tel. 072-195 00 86
Jan-Erik Bengtsson, verksamhetsledare Tillväxt Malmö, tel 0709-74 35 19

www.moriskapaviljongen.se
www.tillvaxtmalmo.se

TILLVÄXT MALMÖ
Tillväxt Malmö är ett initiativ som drivs som ett samarbete mellan Uppstart Malmö, Malmö stad och Malmö Högskola, och fokus ligger på att bidra till att fler människor får arbete. Tillväxt Malmö vänder sig till två grupper av företag; företag som är i full gång men som gärna vill öka ytterligare, samt till företag med fokus på samhällsentreprenörskap. Tillväxt Malmö finansieras av Malmö stad och Europeiska regionala utvecklingsfonden.