Uppstart Malmö stödjer 10 nya entreprenörer och företag

Report this content

Ytterligare 10 företag får avtal genom Uppstart Malmö. En ny enklare process gör det möjligt att hantera ansökningar snabbare.

Relax, Trinity Energy Spa, Rustravel, KBT klinik, Event Limousine, Studio S, AppByrån, Bumblebee, Webbkollektivet och Yalla Trappan är de entreprenörer och företag som nu skrivit avtal med Uppstart Malmö.

Städbolaget Relax har fått stöd av Rune Andersson. Flera av de andra har fått avtal på 50.000 sek i räntefritt lån av stiftelsen Uppstart Malmö. Genom att ha bildat ett eget Uppstart Malmö-bolag, som administrerar de mindre lånen åt investerarna, kan stiftelsen nu ge en ännu snabbare service till de entreprenörer som söker stöd av Uppstart Malmö

- Vi upplever att det finns en efterfrågan att hitta ett litet kapital så att man kan ta de första stegen och samtidigt komma in i det stora nätverk som Uppstart Malmö kan erbjuda. Om entreprenören efter en tid upplever att de behöver mer kapital kan de fortsätta att söka det genom Uppstart Malmö, säger Luciano Astudillo, vice ordförande för Uppstart Malmö.

Andra har fått avtal som just nu inte innehåller pengar men där stiftelsen ser en stor potential och därför vill bidra till tillväxten.

- Vi vill kunna hjälpa fler. Alla är initialt inte i behov av mer pengar, utan av kvalificerad rådgivning. Ta till exempel Yalla Trappan. De har en fantastisk verksamhet, men är inte helt framme i hur den ska kommersialiseras. Här går vi in med extra resurser och kompetens för att de ska hitta en långsikt lösning, avslutar Luciano Astudillo.

Sedan starten i mars 2011 har Uppstart Malmö fått in över 300 st ansökningar. Sammanlagt är det nu nästan 20 entreprenörer som skrivit avtal och har som mål att expandera och därigenom skapa nya arbetstillfällen.

För ytterligare information: Tina Kaikkonen Kommunikationsansvarig Uppstart Malmö 0739-283632

tina@uppstartmalmo.se

Uppstart Malmö