Guld, silver och brons till Sverige i Nordiska Mästerskapen i STIHL© TIMBERSPORTS©

Det blev helsvenskt på prispallen när det Nordiska Mästerskapen i STIHL© TIMBERSPORTS© avgjordes i helgen på Elmia Wood i Jönköping. Atleter från hela Norden utmanade varandra i snabbhet, råstyrka och precision med yxa och motorsåg. Hans-Ove Hansson försvarade guldet i de individuella tävlingarna, följt av Calle Svadling och Pontus Skye som knep silver- och bronsplats. Sverige vann även guld i lagtävlingen.

Det gamla publikrekordet på Elmia Wood i Jönköping, slogs med hästlängder när över 54 000 besökare bestämde sig för att besöka mässan, där de Nordiska Mästerskapen i STIHL©TIMBERSPORTS©avgjordes. Rekordstort var även tävlingsfältet, med 14 individuella deltagare från Sverige, Norge och Danmark, och hela sju lag, varav tre rookielag.

Hans-Ove Hansson, regerande Nordisk Mästare, försvarade guldet och blir därmed Sveriges representant i de individuella tävlingarna i VM. I det svenska landslaget ingår också Pontus Skye, Calle Svadling och Johannes Eriksson. Tillsammans med mer än 100 internationella atleter från 23 nationer kommer de att kämpa om en pallplats och en världsmästartitel.

Titelförsvararen ger järnet

Efter att ha radat upp första- och andraplatser i fem av sex grenar, var det tydligt att Hans-Ove Hansson skulle bli titelförsvarare på NM. Men bakom honom var det desto mer spännande och inför den sista grenen låg norske Ole Ivar Lierhagen på en andra plats, när de två unga svenskarna, Calle Svadling och Pontus Skye spurtade på ordentligt och knep både silver- och bronsplatsen.

Det är alltid lite speciellt när man ska försvara en titel, alla vill slå en och man taggar till ordentligt. Känslan som infann sig när jag sågat den sista skivan och inser att jag vunnit är otroligt härlig, säger Hans-Ove Hansson, guldmedaljör i NM i STIHL©TIMBERSPORTS©och Sveriges representant i världsmästerskapen som går i Stuttgart 24 – 26 oktober.

I ett av Sveriges två rookielag tävlade 18-åriga Malou Nordin som är Nordens första kvinnliga deltagare. Hon genomförde sin gren, Stock Saw med bravur, men Norge blev det snabbast bland rookielagen.

De nordiska atleter som deltar i VM i STIHL©TIMBERSPORTS©är:

Hans-Ove Hansson – individuellt och lag

Pontus Skye – lag

Calle Svadling – lag

Johannes Eriksson – lag

Ole Harald Kveseth  – individuellt och lag

Ole Ivar Lierhagen – lag

Vebjørn Sønsteby – lag

Olaf Tufte – lag

Preben Palsgaard – individuellt och lag

Brian Palsgaard – lag

Jesper Whitzke – lag

Dirk Johansen  – lag

För mer information, kontakta:

Hans-Ove Hansson, Nordisk mästare STIHL© TIMBERSPORTS© 2013 och Sveriges representant i VM 24 – 26 oktober, Porsche Arena, Stuttgart.

Tfn:  070- 311 95 13

Gunilla Andersson, STIHL© TIMBERSPORTS©

Tfn: 070- 191 90 21, e-post: gunilla.andersson@stihl.se

Vad är STIHL© TIMBERSPORTS©?

STIHL© TIMBERSPORTS© SERIES är en internationell serie lumberjack-tävlingar. Den har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland där skogshuggare höll lokala tävlingar för att avgöra vem som var bäst på sitt yrke. Med tiden utvecklades testerna av styrka och skicklighet till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå. År 1985 instiftade STIHL Inc. USA, i samarbete med sportkanalen ESPN, STIHL© TIMBERSPORTS© Series som är en Championship Series i USA och i Europa.

STIHL© TIMBERSPORTS© Series består av sex discipliner: tre med yxa, Springboard, Standing Block Chop och Underhand Chop, och tre med såg och motorsåg, Stock Saw, Single Buck och Hot Saw. Grenarna har fokus på en kombination av skicklighet och styrka där utrustningen många gånger kan väga upp emot 30 kilo med en kraft på 80 hk.

Mer information samt bild- och videomaterial hittar ni på

eller på mediaportalen

STIHL® TIMBERSPORTS® är ett registrerat varumärke för ANDREAS STIHL AG & Co. KG.

Taggar: