Nu släpps biljetterna till VM i STIHL® TIMBERSPORTS®

Nu kan du köpa biljetter till världsmästerskapen i atletisk trädfällning där över 100 internationella atleter från 22 länder möts för att göra upp i snabbhet, råstyrka och precision. Den 7-8 september avgörs VM i STIHL® TIMBERSPORTS® 2012 i Olympiastadion i Lillehammer. Det två dagar långa internationella evenemanget väntas locka över 8 000 åskådare.

För första gången i Skandinavien arrangeras STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES i Norge och Lillehammer. Mästerskapet innehåller grenar med yxa, handsåg och motorsåg och är uppdelat i både individuella- och lagtävlingar. Tack vare närheten till Sverige räknar det norska evenemanget med många fans från grannlandet och totalt en publik på omkring 8000 personer.

– Under STIHL® TIMBERSPORTS® används yxor, hand- och motorsågar med högsta precision och skicklighet. En enorm utmaning även för proffs som dagligen arbetar med motorsåg.
Så beskriver Bjørn Sønsteby, STIHL® TIMBERSPORTS® koordinator Skandinavien, tjusningen med den atletiska trädfällningen, som inte bara lockar tusentals åskådare till varje tävling utan också miljontals TV-tittare världen över.

En sport som växer
Vilka nordiska representanter som får delta på världsmästerskapen i september avgörs i ett nordiskt mästerskap 9-10 juni i Roskilde. Men sporten har börjat locka även andra elitidrottare. Nyligen hölls ett nordiskt träningsläger i Olympiastadion i Lillehammer där Olof Tufte, OS-medaljör i rodd, deltog och tränades av Martin Komárek, världsrekordhållaren i Stock Saw.

– Jag tror eventet kommer att bli startskottet för atletisk trädfällning i Skandinavien. VM är perfekt att hålla i Norden, eftersom vår nordliga region är hjärtat för skogsnäringen, säger Bjørn Sønsteby.

Säkra din biljett till världsmästerskapet i STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES genom att köpa dem www.bilettservice.no, eller på plats. Priset är 100 NOK plus servicekostnad.

Vill du veta mer om STIHL® TIMBERSPORTS®, titta på:

För mer information, kontakta:
Gunilla Andersson, Stihl Timbersports
Tfn: 070-191 90 21, e-post: gunilla.andersson@stihl.se

Ida Nilsson, presskontakt
Tfn: 0709-134037, e-post: ida.nilsson@valentin.se

Sex discipliner begeistrar åskådarna i STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES
STIHL®TIMBERSPORTS®SERIES består av sex grenar, tre med yxa och tre med såg. Det gäller för atleterna att i tur och ordning klara av Springboard, Stihl Stock Saw, Standing Block Chop, Single Buck, Underhand Chop och Hot Saw. I centrum för dessa tekniskt sett krävande grenar står atleterna och deras redskap samt naturligtvis materialet trä. I grenen Hot Saw arbetar atleterna till exempel med en extremt effektstark, nästan 30 kilo tung och trimmad tävlingsmotorsåg. Målet är, att så snabbt som möjligt såga 3 träskivor i en fördefinierad grovlek ur ett träblock. Den stora utmaningen: att behärska urkraften i den 60 hk starka motorsågen.

Mer information samt bild- och videomaterial hittar ni på
www.stihl-timbersports.de
eller på
mediaportalen http://media.stihl-timbersports.com

STIHL®TIMBERSPORTS®är ett registrerat varumärke för ANDREAS STIHL AG & Co. KG.
Mer informationen finns på www.stihl-timbersports.de/marke.

Taggar: