Save the date Nordiskt mästerskap i STIHL® TIMBERSPORTS® 9-10 juni i Roskilde

Den 9-10 juni avgörs Nordiska Mästerskapet i STIHL® TIMBERSPORTS® på Dyrskue i Roskilde. Atleter från hela Norden kommer att göra upp i snabbhet, råstyrka och precision med yxa och motorsåg. De som går vidare får tävla mot de 100 internationella atleter från 23 nationer som samlas i Lillehammer i september för att göra upp om världsmästartitlen.

Mycket prestige och ära står på spel när de Nordiska Mästerskapet 2012 avgörs i Stihl Timbersport i juni. Arrangören på Dyrskue räknar med 50 000 besökare. Mästerskapet innehåller grenar med yxa, handsåg och motorsåg och på snabbast möjliga tid ska Timbersport-eliten hugga, såga och kapa timmerstockar.

– Den danska representanten Preben Palsgaard är Nordens mest meriterade atlet och med störst erfarenhet inom Stihl Timbersport kommer han att blir svårtslagen för de svenska och norska konkurrenterna, säger Rene Gjölander, Stihl Timbersport koordinator i Danmark.

Stihl Timbersport lockar miljontals tv-tittare världen över när världsmästerskapet går av stapeln. Mästerskapet tros också vara starten för Stihl Timbersport som ny folksport i Norden. Sporten är idag en schemalagd aktivitet på flera skolor och börjar också locka flera andra elitidrottare, till exempel Olof Tufte från Norge som är OS-medaljör i rodd.

På plats på det nordiska mästerskapet finns lokalkändisen från Helsingborg, Daniel Andersson, som inte bara är svenskarnas hopp i Stihl Timbersport utan också hovleverantör av en trästaty till prinsessan Estelles dop. De atleter som Daniel kämpar mot är bland andra; Preben Palsgaard (DK), Brian Palsgaard (DK), Calle Svadling (SVE), Hans-Ove Hansson (SVE), Ole Ivar Lierhagen (NO) och Ole Harald Kveseth (NO).

Vill du se mer av Stihl Timbersport innebär, titta på:

Vill du komma och titta på Nordiska Mästerskapet i Roskilde, kontakta:
Hanna Tomic, presskontakt

mobil: 0704-386 009, e-post: hanna.tomic@valentin.se

För mer information, kontakta:
Gunilla Andersson, STIHL®TIMBERSPORTS®
Tfn: 070-191 90 21, e-post: gunilla.andersson@stihl.se

Sex discipliner begeistrar åskådarna i STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES
STIHL®TIMBERSPORTS®SERIES består av sex grenar, tre med yxa och tre med såg. Det gäller för atleterna att i tur och ordning klara av Springboard, Stihl Stock Saw, Standing Block Chop, Single Buck, Underhand Chop och Hot Saw. I centrum för dessa tekniskt sett krävande grenar står atleterna och deras redskap samt naturligtvis materialet trä. I grenen Hot Saw arbetar atleterna till exempel med en extremt effektstark, nästan 30 kilo tung och trimmad tävlingsmotorsåg. Målet är, att så snabbt som möjligt såga 3 träskivor i en fördefinierad grovlek ur ett träblock. Den stora utmaningen: att behärska urkraften i den drygt 60 hk starka motorsågen.

Säkra din biljett till världsmästerskapet i STIHL®TIMBERSPORTS®SERIES genom att köpa dem på www.bilettservice.no, eller på plats. Priset är 100 NOK plus servicekostnad.

Mer information samt bild- och videomaterial hittar ni på
www.stihl-timbersports.de
eller på
mediaportalen http://media.stihl-timbersports.com

STIHL®TIMBERSPORTS®är ett registrerat varumärke för ANDREAS STIHL AG & Co. KG.
Mer informationen finns på www.stihl-timbersports.de/marke.

Taggar: