• STIHL TIMBERSPORTS/

STIHL® TIMBERSPORTS® Världsmästerskap 2012 i Norge Nya zeeländaren Jason Wynyard sticker ut i den atletiska trädfällartävlingen

Jason Wynyard, från Nya Zeeland, är världens sedan tidigare och numer högst rankade atletiska trädfällare. Under STIHL® TIMBERSPORTS® världsmästerskap 2012 vann Wynyard tre av sex tävlingar med yxa och motorsåg och lyckades till slut utklassa alla andra idrottare. Sammanlagt tolv idrottare från lika många länder tävlade om vinsten i idrottsevenemanget inför 5 000 åskådare i norska Lillehammer.

Under STIHL® TIMBERSPORTS®-världsmästerskapet 2012 i norska Lillehammer kunde man konstatera med vilken precision, styrka och perfektion idrottarna hanterade yxan och motorsågen och den som visade på mest perfektion bland världens bästa atletiska trädfällare i den här tävlingen var Jason Wynyard. För femte gången kunde nya zeeländaren hävda sig i konkurrensen. Martin Komárek från Tjeckien och australiensaren Laurence O‘Toole kämpade sig till en andra respektive tredje plats. Nya Zeeland dominerade därmed inte bara i världsmästerskapet i lag, som hölls i går, utan även i den individuella tävlingen under den här andra tävlingsdagen. Martin Komàrek, som hamnade på tredje plats i fjolårets VM, satte nytt Europarekord i grenen Underhand Chop. På så lite som 18,09 sekunder lyckades han hugga itu ett liggande träblock med sin yxa. Efter tävlingen var Martin Komárek påtagligt rörd: "Jag har sån tur som får vara med bland världens bästa atletiska trädfällare! I en sådan här tuff tävling driver man sig själv till att prestera på topp och som tur är kunde jag visa på det idag.“

För tolvmanna-deltagaruppställningen från Europa, USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland blev det en tuff kamp om mästartiteln. Flera gånger under tävlingen, som består av sex grenar, ändrades vem som låg i ledningen och det var inte förrän i den tredje grenen som Wynyard visade vad han gick för och började dra ifrån de andra. Efter tävlingen gladde sig den tidigare och nuvarande världsmästaren Jason Wynyard över sin seger: "Jag är så glad! Det här var en fantastisk tävling och jag lyfter på hatten för alla atleterna! Prestationsnivån var otroligt hög och grabbarna satte verkligen hårt mot hårt, vilket gjorde att jag fick ta till alla mina färdigheter för att kamma hem vinsten."

Sammanlagt runt 5 000 åskådare besökte STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES
världsmästerskap i Olympiastadion Hakonshall i norska Lillehammer, 1994 års Olympiastad. För åttonde gången och för första gången i Skandinavien kunde 2012 års Världsmästerskap av kungaklass i atletisk trädfällning gå av stapeln.

Sex discipliner begeistrar åskådarna

STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES består av sex grenar, tre med yxa och tre med såg. Det gäller för atleterna att i tur och ordning klara av Springboard, Stihl Stock Saw, Standing Block Chop, Single Buck, Underhand Chop och Hot Saw. I centrum för dessa tekniskt sett väldigt krävande grenar står atleterna och deras redskap samt naturligtvis materialet trä I grenen Hot Saw arbetar atleterna till exempel med en extremt effektstark, nästan 30 kilo tung och trimmad tävlingsmotorsåg. Målet är, att så snabbt som möjligt såga tre träskivor i en fördefinierad grovlek ur ett träblock Den stora utmaningen: att behärska kraften i den över 60 hk starka motorsågen. Paradgrenarna i atletisk trädfällning når inte bara de 10 000 åskådare som finns på plats, utan även flera miljoner tittare över hela världen via Eurosport och ESPN.

Du kan läsa mer om det här på

www.stihl-timbersports.de eller .com

Här kan man ladda ner både pressinformation, bild- och videomaterial:

http://media.stihl-timbersports.com (registrering krävs)

STIHL® TIMBERSPORTS® är ett registrerat varumärke som ägs av ANDREAS STIHL AG & Co. KG.
Läs mer om detta på www.stihl-timbersports.de/marke.