Nytt nummer ute av tidningen Stiletten – valspecial

Report this content

I valspurtens sista skälvande minuter fördjupar Stiletten debatten. Missa inte vår granskning av hur Sverigedemokraterna utnyttjar funktionshinder. I tidningen hittar du också porträtt på politiker med eget funktionshinder. Möt Kaj Nordquist, socialdemokratisk riksdagsledamot och blind. Hur har han använt tiden i riksdagen under den gångna mandatperioden? Och läs om Veronica Hedenmark, folkpartist och rullstolsburen som genom sin personvalskampanj vill kryssa sig in i riksdagen. I en enkät redovisar partierna hur de vill minska funktionshindrades arbetslöshet och i samtalet mellan tre väljare diskuteras bland annat funktionshinderparti och att rösta funktionshindrat. Stiletten har gjort det Ekot glömde och kan presentera hur många av partiernas kandidater som har eget funktionshinder. Vi har hela listan! Där politiken tar slut tar glamouren vid. Läs om Eva Maria Klingvall, doldis i Sverige men stjärna i Japan. Och följ med på Gunnel C Rönns dråpliga besök på ett otillgängligt gay-ställe. Som alltid finns i tidningen flera internationella utblickar. Den här gången kan man bland annat läsa om hur handikapp-OS diskriminerar intellektuellt funktionshindrade. Finn Hellman finn.hellman@stil.se Redaktör ______________________________________________________________________ Independent Living betyder samma valmöjligheter som för icke-funktionshindrade. Vi vill gå i samma skola, åka samma buss, handla i samma affär, ha ett arbete som passar vår utbildning och kompetens etc. Som alla andra vill vi själva bestämma över våra liv och tala för oss själva. Independent Living betyder inte att vi vill göra allt själva, att vi inte behöver någon. Vi hävdar att alla, oavsett funktionshinder, kan lära sig att ta mer ansvar och bidra mer till samhället. Genom att praktisera IL rörelsens synsätt är STIL en del av rörelsens globala nätverk. ______________________________________________________________________ Stiletten finns i tre format: Läs på Internet: www.stil.se eller prenumerera på Stiletten som pappers- eller kassettidning. Sätt in 200 kr för ett år på bankgironr 297-4797 och märk talongen "Stiletten". Antal utgåvor: 6 nummer per år. ______________________________________________________________________ STIL, Arenavägen 63, 7 tr – www.stil.se – 08-506 221 50 - info@stil.se