Tema: representation.

Nytt nummer ute av Stiletten – det kritstrecksrandiga numret.

Trogna läsare av Stiletten vet att vi inte tvekar att belysa och undersöka kontroversiella frågor. När vi nu tar oss an representation i olika former står historieförfalskare, handikapprörelsen och svenska regissörer i skottlinjen. Den centrala frågan är vem som företräder vem. Att vara funktionshindrad på scen är okej – så länge man bara spelar. Jonas Karlsson berättar om sin fysiska förvandling i filmen Livet är en schlager. Dessutom avslöjas att statyerna som avbildar Engelbrekt ljuger – folkhjälten hade ett funktionshinder.

Äntligen har vi hittat skönhetsprodukter med punktskrift. Ett franskt kosmetikaföretag gör det möjligt för synskadade att skilja hudsalva från tandkräm. Men punktskrift på produkter är fortfarande sällsynt och på Synskadades Riksförbund efterlyses starkare lagstiftning. Stiletten har också besökt Kanada som ofta jämförs med Sverige när det handlar om välfärd och levnadsstandard. Synen på funktionshinder skiljer sig dock avsevärt och i det stora landet i väst står välgörenhetsorganisationer för det sociala skyddsnätet.

Personlig assistans är ett återkommande ämne i Stiletten. Vi har tittat på hur egenföretagande kan sätta arbetstidslagen ur spel och ge assistansanvändare och assistenter större frihet. Från etablerade assistansföretag menar man dock att lagen är orättvis och att bland annat assistenters kompetensutveckling blir lidande.

Beställ ett recensionsexemplar av tidningen genom att mejla: info@stil.se
Eller läs tidningen på nätet som PDF-fil: http://www.stil.se/viewpage.php?page=974

Finn Hellman, Redaktör
finn.hellman@stiletten.se
______________________________________________________________________

Stiletten finns i tre format: Läs på Internet: www.stiletten.se eller prenumerera på Stiletten som pappers- eller taltidning. Sätt in 200 kr för ett år på bankgironr 297-4797 och märk talongen "Stiletten".
Antal utgåvor: 6 nummer per år.
______________________________________________________________________