Fokus på mjuk- och hårdvara när STILRIDE anställer Munib Baber

Munib Baber är ny teknisk projektledare på svenska startupen STILFOLD. Munib kommer att fokusera på utvecklingen av mjuk- och hårdvara kring företagets unika tillverkningsteknik STILFOLD, bland annat för den robotarm som ska vika och böja stålplåt till rätt form.

Parallellt med den stundande lanseringen av STILRIDE:s första produkt, den elektriska motorcykeln SUS1, läggs allt mer fokus på den unika tillverkningstekniken STILFOLD. Tekniken, där stålplåt böjs och bockas i en origami-liknande process, möjliggör en avsevärt grönare tillverkning än traditionella metoder. Munib Baber anställs med syftet att se över hela den automatiserade delen i processen.

Vi är mycket glada att kunna välkomna Munib till STILRIDE. Hans kompetens behövs för att vi ska kunna ta nästa steg i att optimera tillverkningsprocessen kring STILFOLD, men även för att se över andra, programstyrda delar av vår verksamhet, säger Jonas Nyvang, VD och medgrundare på STILRIDE.

Munib Baber kommer vara drivande i såväl mjukvarurelaterade projekt (Computer aided design) som hårdvarurelaterade (Computer aided manufacturing), där bland annat den robotiserade delen av vikprocessen ingår.

Med gedigen erfarenhet från liknande uppdrag och verksamheter, senast i en roll som teknisk projektledare inom life science på Alfa Laval, ser Munib fram emot utmaningen.

STILRIDE och STILFOLD erbjuder en perfekt mix av utmaning, med en helt ny typ av tillverkningsteknik och belöning i form av möjligheten att verkligen påverka och förändra en hel industri. Jag ser mycket fram emot att få sätta igång, säger Munib Baber.

Munib Baber tillträder sin nya roll den 10 november.

STILRIDE är ett svenskt teknik- och designföretag som inom kort lanserar sin första produkt, el-motorcykeln SUS1. SUS1 är också den första produkten att utnyttja företagets egna och unika tillverkningsprocess STILFOLD där man i en origami-liknande process kan forma avancerade konstruktioner direkt från stålplåt. Processen skapar inte bara extremt hållbara konstruktioner, utan möjliggör även en miljömässigt fördelaktig och lokal produktion. STILRIDE grundades 2020 av Tue Beijer och Jonas Nyvang.