Lisa Bolin ansluter till styrelsen för STILRIDE

Som climate lead på Polestar kommer Lisa Bolin att ge ett stort och viktigt tillskott till styrelsen för STILRIDE inför framtida expansion. Särskilt sett till ett ytterligare miljöfokus runt den unika STILFOLD-tekniken.

- Det känns som en självklarhet att stötta den resa STILRIDE har påbörjat. De har att grundläggande tänk kring hållbar framtida produktion som inte bara ligger mig nära om hjärtat, utan även är en självklarhet och nödvändighet framåt för alla typer av företag, säger Lisa Bolin.

Lisa Bolins expertis från fordonsindustrin kommer väl till pass inför en större lansering av STILRIDEs första el-motorcykel STILRIDE 1. Men hennes kompetens är särskilt välkommen när det gäller framtida möjligheter för den unika, origami-inspirerade tillverkningstekniken STILFOLD.

- Vi har som mål att revolutionera hela fordonsindustrin vad gäller synen på produktion och material, självklart med STILFOLD som en central del i lösningen mot en avsevärt mer hållbar livscykel för alla typer av fordon. Här kan Lisa bidra med unika kunskaper som kommer att behövas om vi ska lyckas nå hela vägen fram, säger Jonas Nyvang, medgrundare och VD för STILRIDE.

Lisa Bolin har lång erfarenhet från hållbarhetsarbete och har i dag rollen som climate lead på Polestar. Tidigare har hon bland annat arbetat på RI.SE. Hon kliver in i styrelsen för STILRIDE samtidigt som företaget är på gång att starta produktionen av de första 150 förbeställda motorcyklarna inom ”Founders edition”. Under 2024 är planen att öppna försäljning helt samt börja serieproducera STILRIDE 1.

Parallellt med detta arbetar företaget vidare med tillverkningsmetoden STILFOLD som även får ett ännu tydligare miljöfokus framåt.

- Vår teknik är den saknade länken i produktionskedjan, särskilt när vi tittar på stålkonstruktioner. Grönt stål löser bara en liten del och även tillverkningssidan måste anpassa sig till en mer miljövänligt teknik. Här kan vi göra enorm skillnad och inom kort kommer tekniken även att fungera på många olika material, avslutar Jonas Nyvang.

STILRIDE är ett svenskt teknik- och designföretag som inom kort lanserar sin första produkt, el-motorcykeln STILRIDE 1. STILRIDE 1 är också den första produkten att utnyttja företagets egna och unika tillverkningsprocess STILFOLD där man i en origami-liknande process kan forma avancerade konstruktioner direkt från stålplåt. Processen skapar inte bara extremt hållbara konstruktioner, utan möjliggör även en miljömässigt fördelaktig och lokal produktion. STILRIDE grundades 2020 av Tue Beijer och Jonas Nyvang.