• STILFOLD AB/

STILRIDE breddar erbjudandet – släpper den unika tillverkningsprocessen STILFOLD till marknaden

Den svenska el-mc startupen STILRIDE breddar sitt erbjudande genom att tillgängliggöra sin unika tillverkningsprocess STILFOLD för designers, arkitekter, ingenjörer och tillverkningsindustrin i stort. Den origami-inspirerade processen att böja och vika konstruktioner från stålplåt ger unika konstruktionsmöjligheter, ett mycket distinkt design-DNA samt ett avsevärt lägre klimatavtryck på alla typer av stålkonstruktioner. Tekniken är därmed ett stort steg mot en grönare tillverkningsindustri.

Tekniken kring STILFOLD har kommit till parallellt med utvecklingen av företaget STILRIDE:s första modell av el-motorcykeln SUS1 som planeras släppas på marknaden mot slutet av året. Den unika tillverkningen har dragit till sig stor uppmärksamhet och intresse på egen hand och det har dykt upp en rad förfrågningar från andra företaget och aktörer på marknaden.

- Vi arbetar redan med en rad företag som är intresserade av hur STILFOLD kan hjälpa till att skapa bättre produkter och lösningar. I dagsläget tittar vi bland annat på så vitt skilda applikationer som möbler, släpvagnar och brobyggen, säger Tue Beijer, medgrundare för STILRIDE och det nu nystartade företaget STILFOLD.

För att kunna ge bättre fokus till såväl den egna produkten inom STILRIDE som den experthjälp som erbjuds kring STILFOLD delar man nu upp sig i två bolag. STILFOLD blir moderbolaget som innehar rättigheterna kring tillverkningstekniken och STILRIDE fortsätter att agera och fokusera på marknaden för el-motorcyklar.

Bolagsstrukturen ser i övrig likadan ut som tidigare och de delägare som finansierat STILRIDE tar lika delar av det nybildade STILFOLD. Bland investerarna finns kända namn i entreprenörskretsar som exempelvis Saeid Esmaeilizadeh, Andreas Adler, Gustaf Hagman, Sam Bonnier och Tobias Emanuelsson. Bolaget stängde nyligen en övertecknad runda på totalt 31 miljoner kronor och man ser inte ett behov av att ta in ytterligare pengar i nuläget.

- Vi följer plan sedan tidigare och den här uppdelningen är ett sätt att bättre förbereda oss för framtiden där vi ser behovet av mer fokuserade insatser för att sälja och vidareutveckla vår motorcykel, men också en möjlighet att bredda rejält kring STILFOLD som teknik, säger Jonas Nyvang, medgrundare och VD för STILRIDE och STILFOLD.

Tekniken STILFOLD innebär enkelt förklarat att man, genom en speciellt framtagen mjukvara, ritar ut mönster på en stålplåt som sedan skärs ut, bockas och böjs till rätt form av en robotarm. Fördelarna är många och uppenbara med tekniken. Dels krävs avsevärt mindre råvara än tidigare och ofta uppnås även en stabilare, mer hållfast konstruktion, trots att råvaran kan minskas med upp emot 30 procent jämfört med en konventionell konstruktion. Dels minskar transportbehoven avsevärt då det är enklare att direkt tillverka de delar som behövs på plats och stålplåten kan skickas som ”platta paket”. Processen underlättas också av den speciellt framtagna programvaran som gör det mycket enkelt och effektivt att modellera alla konstruktioner innan de skärs ut och formas av en robot.

- Tillverkningsindustrin står för runt 12 procent av de globala utsläppen och STILFOLD är en del av att lösa det problemet på sikt. Vi arbetar redan med en rad stora företag som har höga målsättningar att minska sin miljöpåverkan framåt, och den här lösningen gör att vi tar vidare den svenska ledarpositionen inom grönt stål vidare in i produktionsfasen, fortsätter Jonas Nyvang.

För att möta upp det externa intresset för STILFOLD-tekniken har man också precis anställt Ricardo Sá Freire som i egenskap av design manager kommer att fokusera på att hjälpa andra företag att hitta bästa sättet att använda STILFOLD i sin produktion.

Räkneexempel: Guldbron

För att visa på fördelarna med STILFOLD har man också gjort en kortare rapport och informationsfilm kring vad effekterna skulle ha blivit om ett av Stockholms mest kända landmärken, den nya Guldbron vid Slussen, hade tillverkats med tekniken. Ett räkneexperiment som visar på mycket stora miljöeffekter kring såväl lokal produktion som den omtalade frakten av bron från Kina.

Beräkningarna på Guldbron ger, i korthet:
Upp till 20 % mindre materialåtgång
Upp till 60 % lägre klimatavtryck
Upp till 90 % lägre klimatavtryck bara för transporter

Som investerare är den här utvecklingen både logisk och välkommen. Det här företaget har stuckit ut lika mycket vad gäller såväl en unik produkt som en unik teknik och det är vettigt att dela upp delarna i ett så tidigt stadie som möjligt för att kunna fokusera rätt inom vardera delen, säger Saeid Esmaeilzadeh som var en av de första investerarna i STILRIDE och STILFOLD.

STILFOLD har, tillsammans med Jernkontoret, tagit fram en kortare film om beräkningarna på Guldbron. Den kan ses här:

Vimeo:

STILFOLD är ett svenskt teknikföretag som utvecklar en unik grön tillverkningsteknik med samma namn. STILFOLD skapar en rad miljöfördelar genom minskat behov av råvara, lägre vikt, enklare transporter och möjliggör lokal produktion av slutprodukten. Företaget tar själva fram den första produkten - el-motorcykeln Sport Utility Scooter One - som använder tekniken i dotterbolaget STILRIDE. STILFOLD grundades av Tue Beijer och Jonas Nyvang.