• STILFOLD AB/

STILRIDE får finansiering för att ta fram AI-modell med Linköpings Universitet för att möjliggöra hållbar mobilitet

Report this content

Vinnova har inom programmet Avancerad digitalisering gett klartecken för en projektbudget på 10 miljoner SEK till STILRIDE och Linköpings Universitet för att utveckla AI-verktyg för den unika tillverkningstekniken STILFOLD. Utvecklingen kommer att ske genom ett samarbete mellan Linköpings Universitet, STILRIDE, Outokumpu och Jernkontoret.

Med hjälp av AI ska parterna skapa verktyg för att förutse hur materialet formas med STILFOLD och stöd för automatiserad robotprogrammering. Då tekniken till stor del bygger på automation där mjukvaran styr allt från beräkningar till formning av färdiga konstruktioner finns det potentiellt stora fördelar med AI-tekniken.

- AI kan hjälpa oss att optimera hela processen över tid, men också att hitta sätt att förbättra och eventuellt förändra processen beroende på vilket material som används. Det är helt enkelt ett jättespännande projekt för oss, säger Jonas Nyvang, medgrundare och VD på STILRIDE.

Projektet fokuserar på mobilitet och hållbarhet och kommer höja mognadsnivån för AI inom mobilitetssektorn, något som är viktigt för de inblandade parterna.

- Ska vi ha en chans att nå framtida klimatmål måste vi ta jättekliv, inte minst inom konstruktion och mobilitetssektorn. Vi sitter på en teknik som potentiellt kan vara just ett sådant jättekliv för en stor del av industrin, men det kräver också helt nya sätt att tänka kring verktyg och teknik, avslutar Jonas Nyvang.

Projektet, som går under arbetsnamnet ODEN-AI (Optimized Digitalization for Environmentally NeutrAI Industrilization) är tänkt att löpa fram till 2026. Förutom Linköpings Universitet och STILRIDE själva kommer även Outokumpu och Jernkontoret bidra med kompetens till projektet.

Jonas Nyvang
jonas@stilride.com

STILRIDE är ett svenskt teknik- och designföretag som inom kort lanserar sin första produkt, el-motorcykeln STILRIDE 1. STILRIDE 1 är också den första produkten att utnyttja företagets egna och unika tillverkningsprocess STILFOLD där man i en origami-liknande process kan forma avancerade konstruktioner direkt från stålplåt. Processen skapar inte bara extremt hållbara konstruktioner, utan möjliggör även en miljömässigt fördelaktig och lokal produktion. STILRIDE grundades 2020 av Tue Beijer och Jonas Nyvang.