Första kvartalet 2010

• Nettoomsättningen minskade med 31,2 procent till 18,9 MSEK (27,4), justerat för valuta uppgick minskningen till 23,6 procent • Rörelseresultatet uppgick till -1,0 MSEK (3,0) • Rörelsemarginalen uppgick till -5,3 procent (11,0) • Resultatet efter skatt uppgick till -1,1 MSEK (3,0) • Resultatet före och efter utspädning per aktie uppgick till -0,22 SEK (0,63) • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2,2 MSEK (-6,2) Stilles VD och koncernchef, Jacob Rasin kommenterar: Stilles resultat för första kvartalet är en besvikelse, och når inte upp till vare sig föregående års nivåer eller det goda momentum som vi upplevde under det starka fjärde kvartalet i fjol. Vår starka avslutning för föregående år har i viss mån påverkat försäljningen under första kvartalet 2010, men det finns även andra faktorer som väger in. Det är framför allt inom Affärsområde Patientpositionering som vi sett en svagare utveckling. Även inom Affärsområde Kirurgi har försäljningen utvecklats något sämre än förväntat, men inom detta område visar försäljningen relativt sett en större stabilitet. Med en användarmarknad som är starkt budgetdriven fanns det efter vår starka avslutning på 2009 vissa farhågor om att efterfrågan under början på 2010 skulle kunna vara svag, vilket nu också visar sig vara fallet. Med huvuddelen av vår försäljning i den industrialiserade delen av världen så är vår marknad fortsatt påverkad av det allmänna ekonomiska klimatet, och kanske i större utsträckning än vad vårt resultat under 2009 gav anled¬ning att tro . Såväl skattefinansierade vårdsystem (t.ex., Sverige och stora delar av Europa) som de mer kapitalistiska systemen (t.ex., USA) uppvisar mer tidskrävande inköpsprocesser, vare sig det beror på budgetrestriktioner och ökad kostnadskontroll eller svårigheter att frigöra kapital på grund av en kärvare kreditmarknad och lägre värden på reserver som placerats på kapitalmarknaden. De kompletta lösningar med mät- eller röntgensystem där våra bord ingår utgör oftast medelstora till stora investeringar för sjukhusen, och varken sjukhus eller våra distributörer gör inköp utan att veta att patientunderlaget och behovet är säkerställt. Effekten förstärks ytterligare av att våra produkter inom båda affärsområdena är positionerade som premiumprodukter. Framöver blir det ett större fokus och tempo i arbetet med att mer effektivt och offensivt driva försäljning och tillväxt. Våra kunder och slutanvändare i Sverige och utomlands uttrycker fortsatt om en stark tilltro och uppskattning för våra produkter inom båda affärsområdena och för Stille i allmänhet. Vi håller också på att slutföra arbetet med att bredda våra kanaler till att också omfatta e-handel, samt upparbetar nya distributionskanaler. Slutligen utvärderar vi för närvarande också ett antal strategiska alternativ av olika karaktär, vilka vi ser fram emot att få återkomma till framöver. Därför ser vi optimistiskt på Stilles fortsatta utveckling och ser resultatet under första kvartalet som ett hack i en annars positiv utvecklingskurva. Närmare upplysningar lämnas av: Jacob Rasin, Vd och koncernchef, Tel +46 8 588 580 10 e-mail:jacob.rasin@stille.se