• Stille/

GE Healthcare kan återuppta försäljning av C-båge i kombination med Stilles operationsbord ImagiQ™

Stille tecknade nyligen ett globalt leverantörsavtal med GE Healthcare avseende Stilles operationsbord ImagiQ™. FDA har nu beviljat ett så kallat 510K för GE Healthcares vaskulära C-båge. Detta innebär att GE Healthcare kan återuppta försäljning i USA och på nya marknader av Stilles operationsbord ImagiQ™ i kombination med den nu godkända C-bågen. FDAs godkännande förväntas påverka Stilles försäljning av ImagiQ™ väsentligt från tredje kvartalet 2009.

Anders Weilandt, vd och koncernchef Stille AB:
”Med ett globalt leverantörsavtal med GE Healthcare och FDA:s godkännande för GE’s C-båge som vår produkt säljs tillsammans med, kan vi äntligen vända blad. Det utökade samarbetet med GE Healthcare innebär att vi nu har en mycket bra distributionskanal för ImagiQ™ på hela världsmarknaden. Detta i kombination med de resultateffekter vi börjar se efter vår omfattande genomgång av tillverkningsprocessen för ImagiQ™, stärker mig i bedömningen att vi har en stark bas för tillväxt – och stigande lönsamhet.”

ImagiQ™ – ett genomlysningsbart operationsbord för minimalinvasiv kärlkirurgi – är Stilles mest avancerade produkt inom segmentet patientpositionering. Genom sina unika panorerings- och tiltningsmöjligheter ökar ImagiQ™ säkerheten och förkortar tiden vid minimalinvasiva, kateter- eller endoskopiskt baserade operationer.