Stille expanderar inom marknaden för plastikkirurgi i USA

Report this content

Stille AB har idag tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Eriem Surgical, en av USAs ledande leverantörer av instrument inom plastikkirurgi. Avtalet innebär att Stille stärker närvaron på den amerikanska marknaden med ökad marknadspenetration och tillgänglighet.

“Alliansen med Eriem skapar förutsättningar att ytterligare penetrera väldens största marknad för plastikkirurgi. Avtalet är helt i linje med vår nya strategi att stärka erbjudandet för att möta den ökande efterfrågan på plastikmarknaden.” kommenterar Philip Siberg, VD för Stille.

Under 2011 genomfördes mer än sju miljoner kosmetiska och rekonstruktiva kirurgiska ingrepp i USA. Volymen drivs av procedurer såsom bröstrekonstruktioner, bukplastik och ansiktslyft. Plastikkirurgi är en blandning av konst och medicinsk vetenskap. Alla ingrepp har typiskt en kosmetisk komponent och resultatet är en funktion av kirurgisk och instrumentell perfektion.

Stille har under 170 år utvecklat och tillverkat kirurgiska instrument med de högsta kraven på precision, hållbarhet och känsla. Instrumenten tillverkas för hand i Eskilstuna till kirurgisk perfektion genom unika produktionsprocesser och material.

Eriem Surgical Inc, är en ledande Chicagobaserad tillverkare och leverantör av instrument till många av USAs mest respekterade plastikkirurger. Försäljning sker genom nationella säljkanaler och genom närvaro på ett 20-tal mässor. Samarbetet med Stille skapar ömsesidiga förutsättningar att nå en betydligt bredare marknad och ett mer komplett erbjudande till kund. För mer info om Eriem, se www.micrins.com

Alliansen kompletterar Stilles direkta säljkanaler som leds genom dotterbolaget Stille Surgical Inc i Chicago.

Philip Siberg, VD
Stille AB