• Stille/

STILLE och Philips Healthcare tecknar globalt avtal kring marknadsföring och försäljning

STILLE har idag tecknat ett globalt samarbetsavtal med Philips Medical Systems BV (“Philips”). Det icke-exklusiva avtalet innebär att Philips inleder marknadsföring och försäljning av STILLEs imagiQ2 bord på utvalda marknader som en del av Philips Flexible Vascular Suite. Det gemensamma produkterbjudandet skapar förutsättningar för ytterligare marknadspenetration av STILLEs produktportfölj.

Under 2012 lanserade STILLE imagiQ2, andra generationens hybridbord för endovaskulära ingrepp och kateterkirurgi. Bordet bygger på ny unik teknologi som bland annat ämnar till att minska dosen av röntgenstrålning, förbättra bildkvaliteten och möjliggöra mer kostnadseffektiva procedurer. STILLEs bord används världen över av ledande kärl- och interventionella kliniker för att möjliggöra såväl avancerade reparationer av t ex thorakala aneurysmer och såväl behandling av patienter med benartärsjukdomar.

Globalt genomförs nu mer än 12 miljoner endovaskulära procedurer med behov av genomlysningsbara specialbord. Den största patientgruppen finns i USA och inom behandling av benartärsjukdomar där mer än 50 procent av dessa procedurer nu genomförs på nya privata dagkirurgikliniker. Behovet hos dessa kliniker styrs av vårdeffektivitet, strålsäkerhet och bildkvalitet för att kunna genomföra allt mer avancerade procedurer med högre ersättningsnivåer.

Philips Healthcare är en del av Royal Philips Electronics med huvudkontor i Holland. År 2012 inledde Philips försäljning av nya Veradius Neo C-arm som en del av Philips Flexible Vascular Suite. Det mobila röntgensystmet är utvecklat med Flat Detector för störningsfri högkontraströntgen för att möjliggöra kardiovaskulära kateter- och genomlysingsoperationer.

“Avtalet med Philips är ytterligare en viktig milstolpe för STILLE och skapar förutsättningar för fortsatt global kommersialisering av våra nya specialbord tillsammans med en av marknadsledarna inom mobila röntgensystem.” kommenterar Philip Siberg, VD för STILLE AB.

För ytterligare information kontakta:

Philip Siberg
CEO STILLE AB
philip.siberg@stille.se

Stille AB
Gustav III:s Boulevard 42
Tel 46 (0)8 588 580 00
Fax 46 (0)8 588 580 05
www.stille.se

STILLE är ett av världens äldsta medicintekniska företag. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer egentillverkade högkvalitativa kirurgiska instrument och specialbord till ledande kirurger världen över, det har vi gjort i över 170 år. STILLE erbjuder ett starkt varumärke och välkända produkter av erkänt hög kvalitet. Verksamheten bedrivs i två affärsområden – Kirurgi och Patientpositionering. Inom affärsområde Kirurgi har STILLE ett komplett erbjudande av handsmidda kirurgiska instrument för all öppen kirurgi med särskilt fokus på hjärt- / kärlkirurgi samt rekonstruktiv och estetisk plastikkirurgi. Inom affärsområde Patientpositionering erbjuder STILLE en ny generation av operationsbord för endovaskulär kirurgi. STILLE fokuserar på att erbjuda kirurgisk precision för livet. Aktien är noterad på marknadsplatsen First North under kortnamnet ”STIL” med Remium som Certified Adviser. Besök även www.stille.se