Stilles rapport för första kvartalet 2012

Report this content

• Nettoomsättningen minskade med 1,8 procent till 23,6 MSEK (24,0), justerat för valutaeffekter uppgick minskningen till 1,9 procent. Försäljningen av imagiQ ökade med 8 procent, medan Sonesta tappade 17 procent hänförligt till låg efterfrågan på den nordamerikanska marknaden.
• Resultatet efter skatt uppgick till 0,0 MSEK (1,1).
• Resultatet före och efter utspädning per aktie uppgick till 0,01 SEK (0,23)
• Den nya strategiplanen börjar leverera med förbättrad lönsamhet inom instrumentaffären, introduktion av nya imagiQ2 (efter kvartalets utgång) och nya strategiska partneravtal.

Stilles VD och koncernchef, Philip Siberg kommenterar:

”Den nya strategiplanen börjar leverera”

Arbetet med att utveckla nya Stille fortgår enligt plan. Jag tar tillfället att upprepa våra ledord; förnyade satsningar på produkt- och affärsutveckling, utveckling av instrumentaffären mot kirurgiska tillväxtmarknader samt renodling och lönsamhetsfokus.

Våra förnyade satsningar på produkt- och affärsutveckling har nått sin första milstolpe. Under april introducerades nya imagiQ2, andra generationens och marknadens mest avancerade operationsbord för minimalinvasiv kärlkirurgi. imagiQ2 bygger bland annat på ny kolfiberteknik som skapar förutsättningar att minska de farliga röntgenstråldoserna i vården och förbättra bildkvaliteten vid endovaskulära procedurer. Återkopplingen från marknaden har varit mycket positiv.

Vi noterar fortsatt ökad efterfrågan för mobila och hybrida operationsrum. Stille har idag samarbeten med alla de fyra stora globala röntgenbolagen och vi skapar nu en ny plattform för att kapitalisera på de endovaskulära procedurer som nu i allt större omfattning även ersätter mer komplexa öppna kirurgiska ingrepp.

Som ett led i affärsutvecklingsstrategin, att bredda våra försäljningskanaler utanför röntgenmarknaden, tecknades under kvartalet ett globalt försäljningsavtal med schweiziska Schaerer Medical AG. Bolaget är en tillverkare av avancerade operationsbord och har globala säljkanaler.

Utvecklingen av instrumentaffären fortgår enligt plan. Vi ser de första effekterna av arbetet i den förstärkta bruttomarginalen under kvartalet. Vår fokusering mot tillväxtmarknader nådde en första milstolpe genom det nya strategiska samarbetsavtalet med Eriem Surgical Inc. som tecknades efter kvartalets utgång. Avtalet skapar förutsättningar att nå ut till plastikkirurgerna i USA som särskilt eftersöker och värderar handsmidda och instrument av högsta kvalitet.

Försäljningen i det första kvartalet minskade något främst hänförligt till lägre efterfrågan inom vår Sonestaaffär på den nordamerikanska marknaden. I slutet av kvartalet tillsattes en dedikerad affärschef för Sonesta med tydlig tillväxtagenda. Försäljningen av imagiQ ökade med åtta procent drivet av det fortsatta teknikskiftet mot endovaskulära procedurer. Den konsoliderade bruttomarginalen föll under kvartalet främst som funktion av den inledande utfasningen av imagiQ och lägre förädlingsvärde. Ökningen av våra rörelsekostnader härrörde främst från valutaeffekter. Kassaflödet har påverkats planenligt av våra förnyade satsningar på produktutveckling.

De satsningar och förändringar som nu genomförs i bolaget har alla ett tydligt mål; skapa lönsam tillväxt i Stille. Liksom tidigare har vi dock fortsatt respekt för att vår verksamhet med stort beroende av internationella partners är känslig för svängningar i efterfrågan, vilket gör att vår försäljning kan komma att variera mellan kvartalen.

Solna den 16 maj 2012
Philip Siberg

Närmare upplysningar lämnas av:
Philip Siberg, VD och koncernchef                                               Carin Jakobson, CFO
Tel +46 8 588 580 10                                                                  Tel+46 8 588 580 45
e-mail:philip.siberg@stille.se                                                       e-mail:carin.jakobson@stille.se

Taggar: