Återanvänd aluminium nästa för STILRIDE efter finansiering av Vinnova

Report this content

Vinnova går in med pengar i STILRIDE med målsättningen att den unika tillverkningsmetoden STILFOLD ska breddas från att böja och vika stål till att även hantera återvunnen aluminium. Projektet finansieras med 500 000 SEK och koordineras av RISE.

Under arbetsnamnet LightRide ska STILRIDE se till att deras unika, origami-inspirerade tillverkningsmetod nu även kan böja och vika återvunnet aluminium. Projektet är en naturlig vidareutveckling av teknikens löfte att kunna hantera en bredd av de vanligaste platta metalliska materialen på sikt.

Även om fokus i början har legat på stål vet vi att tekniken i grunden fungerar på i princip alla typer av material. Just aluminium har alltid legat högt på listan som nästa steg varför det här projektet passar extra bra in i nuläget, säger Jonas Nyvang, medgrundare och VD för STILRIDE.

Projektet är en del av Vinnovas satsning SIP LIGHTer som syftar till att specifikt hitta lättviktsteknologier för cirkulära värdekedjor. Något som man alltså ser att STILRIDE kan bidra med.

Det är väldigt roligt att få in dessa pengar från Vinnova då det är ett bevis på att man tror på och ser potentialen i tekniken som sådan. Den här typen av projektpengar ger oss även möjligheten att bredda verksamheten snabbare, avslutar Jonas Nyvang.

Jonas Nyvang
jonas@stilride.com

Om STILRIDE:
STILFOLD är ett svenskt teknikföretag med en unik, patenterad lösning där stålplåt och andra material viks i en origami-liknande process. STILFOLD skapar en rad miljöfördelar, framför allt genom ett minskat behov av råvara och antal komponenter, men med bibehållen strukturell hållfasthet jämfört med konventionella metoder.

Tekniken används dels i det egna helägda dotterbolaget STILRIDE för att ta fram el-motorcykeln STILRIDE 1, men licensieras även till andra intressenter.

De bägge företagen grundades av Tue Beijer och Jonas Nyvang 2020