Exklusiva häststaket från Österlen

Report this content

Hästintresserade som reser mycket fascineras ofta över den höga klassen på staketen i de stora hästnationerna. Nu har inredningsföretaget Stiltje på Österlen utvecklat ett minst lika exklusivt häststaket som inte kräver svetsning eller specialutrustning för att monteras.

Pamela Moell som driver Stiltje reser själv världen över som uppfödare av arabiska fullblod.
– Staketen är alla hästanläggningars ansikte, säger Pamela.
– Det är det första man lägger märke till och det sista man glömmer.

Många staket på ridbanor och visningspadockar internationellt är gjorda av metall och svetsade på plats.
– Det är omöjligt hos oss, säger Pamela.
– Kostnaderna blir för höga, och dessutom ställer vårt klimat helt andra krav än om man har sin gård i Frankrike eller Brasilien.

Pamela har nu själv utvecklat och designat ett staket som kan monteras av två personer utan speciella verktyg eller tillgång till el. Stolparna är 180 cm höga och gjuts fast i marken med 240 cm mellanrum. Däremellan sätts två fyrkantiga/raka och en rund/bågformad tvärslå som monteras i färdiga uttag i stolparna.
Allt är tillverkad i 6 mm tjockt galvaniserat stål som sedan pulverlackerats med svensk specialfärg för nordiskt uteklimat. Dekorkulorna ovanpå stolparna fås i antingen gjutjärn eller brons.

– Vi har haft ca 200 meter staket uppe i två råa och fuktiga vintrar i Skåne nu och det håller verkligen vad det lovar, säger Pamela.

För mer information www.stiltje.se

STILTJE
Moell & Moell AB
Wilhelmsbergs gård
27292 Simrishamn, Sweden

te: 073 - 760 66 86
e-post: info@stiltje.se

Taggar:

Citat

Staketen är alla hästanläggningars ansikte. Det är det första man lägger märke till och det sista man glömmer.
Pamela Moell