Årets mest spelade låt 2020 är ”Svag” med Victor Leksell

Niklas Carson Mattsson, Victor Leksell, Carl Silvergran, Felix Flygare Floderer och Kevin Högdahl - de är låtskrivarna bakom Svag, Årets mest spelade låt i Sverige 2020. Svag med Victor Leksell släpptes i januari 2020, och har sedan dess fullkomligt dominerat på topplistor, i radio och i strömmade spellistor.

Svag var den första låten på svenska som passerade 100 miljoner spelningar på Spotify, och har legat sammanlagt 62 veckor på Svensktoppen och vann också en Grammis för Årets låt 2021. Låtskrivarna hyllades i fredags på galan ”Musikförläggarnas pris” på Grand Hotel i Stockholm, där de fick ta emot diplom och jubel.

Vi är otroligt hedrade över att ta emot detta pris. Vilken resa den här låten varit - vi trodde på den men hade aldrig vågat tro såhär mycket. Att en låt som handlar om att bryta upp stereotyper och ideal har fått så mycket kärlek känns extra speciellt, säger låtskrivarna Carl Silvergran, Felix Flygare Floderer och Niklas Carson Mattsson.

Svag är ett exempel på låtskrivande när det är som bäst – och när det berör flest. Vi på Stim är oerhört stolta över våra talangfulla anslutna, och årets vinnare är verkligen förtjänta av sina framgångar. Svenskt låtskrivande är i yppersta världsklass, säger Casper Bjørner, vd på Stim.

Listan över de mest spelade låtarna baseras på data från ett flertal olika källor, som Spotify, Youtube, Apple Music och radio. Den data som sammanställs här är unik för Stim.

Topplista över de tio mest spelade låtarna i Sverige 2020

1. Svag

Artist: Victor Leksell

Upphovspersoner: Niklas Carson Mattsson/Kevin Högdahl/Victor Leksell/Carl Silvergran/Felix Flygare Floderer

Musikförlag: A Side Songs/Peermusic, Peermusic, Sony Music Publishing, Kobalt Music

2. Blinding lights

Artist: The Weeknd

Upphovspersoner: Martin ”Max Martin” Sanderg/Abel Tesfaye/Jason Quenneville/Ahmad Balshe/Oscar Holter

Musikförlag: Warner Chappell Music, Universal Music Publishing, MXM Music/Kobalt Music, Sal and Co LP/Universal Music Publishing, Kobalt Music, Wolf Cousins/Warner Chappell Music

3. Komplicerad

Artist: Miss Li

Upphovspersoner: Sonny Gustafsson/Linda ”Miss Li” Karlsson/Marli Harwood

Musikförlag: Tileyard Music Publishing Limited/Sentric Music Scandinavia, Warner Chappell Music

4. Lev nu dö sen

Artist: Miss Li

Upphovspersoner: Petter Askergren/Salem Al Fakir/Vincent Pontare/Sami Rekik

Musikförlag: Alexis Publishing/Universal Music Publishing, Universal Music Publishing, Warner Chappell Music, Rex Music/Warner Chappell Music

5. En säng av rosor

Artist: Darin

Upphovspersoner: Darin Zanyar/Peter Kvint

Musikförlag: Kvintessential/Sony Music Publishing, Sony Music Publishing

6. In your eyes

Artist: The Weeknd

Upphovspersoner: Martin “Max Martin” Sandberg/Abel Tesfaye/Ahmad Balshe/Oscar Holter

Musikförlag: Warner Chappell Music, Kobalt Music, Wolf Cousins/Warner Chappell Music, MXM Music AB/Kobalt Music

7. Babblarnas vaggvisa

Artist: Babblarna

Upphovspersoner: Johan Rask/Anneli Tisell/Hans Sjölander

Musikförlag: EMI Music Publishing, Hatten Förlag

8. Goliath

Artist: Smith & Thell

Upphovspersoner: Peter Kvint/Victor Thell/Maria Smith

Musikförlag: Kvintessential/Sony Music Publishing, Sony Music Publishing

9. Bulletproof

Artist: Dotter

Upphovspersoner: Johanna Jansson/Erik Dahlqvist/Dino Medanhodzic

Musikförlag: Warner Chappell Music

10. Forever yours

Artist: Avicii, Sandro Cavazza, Kygo

Upphovspersoner: Jan Kask/Dominic Miller/Tim Bergling/Gordon Sumner/Alessandro Cavazza/Kyrre Gørvell-Dahll/Sebastian Furrer/Marcus Thunberg Wessel

Musikförlag: Magnetic Publishing/Sony Music Publishing Scandinavia, Steerpike Ltd/Sony Music Publishing Scandinavia, Sony Music Publishing Scandinavia, Warner-Tamerlane Publishing Co/Warner Chappell Music Scandinavia

Fakta om priset
Priset ”Mest spelade låt 2020” bygger på Stims data från musik spelad i radio och strömmad i musiktjänsterna Spotify, Apple Music och Youtube under 2020 i Sverige. Låten ska ha minst 33% Stim-andel och vara skriven av en eller flera svenska upphovspersoner.

Eric Aronson, presskontakt

Närmare 100 000 musikskapare och förlag är anslutna till Stim. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse som arbetar för en stark upphovsrätt och för att du som låtskrivare och kompositörer ska få betalt för din musik. Stim brinner för Sveriges musikliv och för alla som inte bara lever för musik, utan också lever av den. Njut av musiken!