Bigger in Japan – stora japanska framgångar för svenska låtskrivare

Svenska musikskapare är sedan länge etablerade på den japanska musikscenen,
Sveriges fjärde största musikexportmarknad utanför Norden. Det senaste decenniet har trenden tilltagit kraftigt och siffrorna pekar nu rakt uppåt – svenska låtskrivares royalties från Japan har ökat med 250 procent på tio år.

På listan över Japans mest spelade låtar av svenska låtskrivare de senaste åren återfinner man en bred blandning av J-Pop och västerländska hits. En av de som lyckats nå den japanska publiken är Mapei. Hennes låt ”Step up”, skriven av henne tillsammans med Magnus Lidehäll och Salem Al Fakir, är den mest framgångsrika svenska låten från Stims senaste utbetalning i september.

”Det har alltid varit min dröm att nå den japanska publiken, med dess smak, koll och kultur. Efter allt hårt arbete så är jag oerhört smickrad att vara en av de stora svenska låtskrivarna där.” säger Mapei, låtskrivare och artist.

Trea på listan är ”Poppin’ Shakin’” med J-pop-gruppen Niziu, skriven av Olof Lindskog tillsammans med bl.a. Hailey Aitken. De har tillsammans även haft stora framgångar i Korea med kända K-pop-band. Sett till de fyra senaste åren är den största svenska hiten på japanska topplistor ”Turning up” med pojkbandet Arashi, av Andreas Carlson och Erik Lidbom.

”Det här är en imponerande ökning, efterfrågan på svensk musik är enorm. Den japanska musikmarknaden handlar mycket om inhemska artister, och svenska låtskrivare har uppenbarligen en särskild talang att leverera den musik som efterfrågas. Export Music Sweden har länge satsat på att etablera svensk musik i Japan, och det har verkligen burit frukt.” säger Casper Bjørner, vd på Stim.

Mest spelade låtar i Japan av svenska låtskrivare, senaste utbetalningen september 2022

1. Step up, Mapei - Jacqueline Cummings, Magnus Lidehäll, Salem Al Fakir

Universal Music Publishing AB, Concord Boulevard

2. Blinding lights, The Weekend – Oscar Holter, Max Martin, Abel Tesfaye, Jason Quenneville, Ahmad Balshe
WC Music Corp, Universal Music Corporation, MXM Music AB, Sal And Co LP, Songs of Wolf Cousins, Bota Music, XO Music Publishing LLC

3. Poppin’ Shakin’, Niziu - Olof Lindskog, Hailey Aitken, Woo Min Lee, Safari Natsukawa
Sony Music Publishing (Japan) Inc, The Kennel AB, Universal Music Publishing AB, JYP Entertainment Corp

4. Shake it off, Taylor Swift - Taylor Swift, Max Martin, Shellback
Sony/ATV Tree Publishing, MXM Music AB, HIFI Music IP Issuer L.P, Taylor Swift Music

5. Dancing queen, Abba – Benny Andersson, Stikkan Andersson, Björn Ulvaeus
Universal/Unionsongs Musikförlag AB

6. Dance the night away, Twice – Ludvig Evers, Cazzi Opeia, Jonatan Gusmark, Andreas Baertels, Wheesung
MusicCube, Ekko Music Rights Europe, Culture Technology Group Asia

7. I want it that way, Backstreet Boys – Max Martin, Andreas Carlsson
Maratone AB, MXM Music AB

8. We are never ever getting back together, Taylor Swift – Taylor Swift, Max Martin, Shellback
Sony/ATV Tree Publishing, MXM Music AB, Hifi Music IP Issuer L.P, Taylor Swift Music

9. I’m an albatraoz, AronChupa & Little Sis Nora – Aron Ekberg, Nora Ekberg
Sony/ATV Music Publishing Scandinavia KB

10. Believer, Imagine Dragons – Robin Fredriksson, Mattias Larsson, Justin Tranter, Wayne Sermon
Ma-Jay Publishing, Warner-Tamerlane Publishing, Songs of Universal Inc, Warner/Chappell Music Scandinavia AB, Imagine Dragons Publishing, Wolf Cousins, Songs for Kidinakorner, Justin’s School for Girls

Eric Aronson, presskontakt Stim

Stim brinner för Sveriges musikliv. Vi ser till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse med fler än 100 000 anslutna låtskrivare, kompositörer och förlag. Stim hanterar varje år enorma datamängder och sitter på unik expertis om musikbranschen. Och så jobbar vi för upphovsrätten – utan den tystnar musiken.