Framtidens Musikpris 2016

För andra året i rad delades Framtidens Musikpris ut – och i år ägde ceremonin rum 23 augusti på Scenkonstmuseet i Stockholm. 2016 års priser gick till; musikstuderande Elias Lang från Ockelbo för ”Bästa ungdomsinitiativ”, körpedagog Daniela Nyström från Örnsköldsvik för ”Enastående pedagogisk gärning” och musikgruppen Sallyswag för ”Nyskapande innovativt projekt”.

Prispengen på 20 000 kronor delades ut av Gunilla Backman, sångerska och musikalartist, Katarina Henryson, sångerska och medlem i The Real Group samt Lena Willemark, folkmusiker och sångerska.

Träffa pristagarna här:

Elias Lang - Bästa Ungdomsinitiativ

Daniela Nyström - Enastående Pedagogisk Gärning

Sallyswag - Nyskapande Innovativt Projekt

Vill du nominera någon till Framtidens musikpris 2017? Läs mer på Framtidensmusikpris.se

Om priset
Priset har som syfte att främja satsningar på musikskapande som riktar sig till barn och unga. En viktig del i arbetet är därför att lyfta fram eldsjälar, pedagoger, ensembler eller förebilder som tar musikaliska initiativ. Bakom priset står Riksförbundet Unga Musikanter tillsammans med Kulturskolerådet, Swedish Music Hall of Fame, Skap, FST, Musikförläggarna, Musikverket, SYMF, Svensk Scenkonst, Lärarförbundet och Stims promotionnämnd.

Taggar: