Här är de mest framgångsrika kvinnliga låtskrivarna i Sverige

Tove ”Tove Lo” Nilsson toppar listan över de mest framgångsrika kvinnliga låtskrivarna under 2018. Bakom detta succéår finns en lång rad fantastiska kvinnliga musikskapare. First Aid Kit, Noonie Bao och Robyn är bara några av våra lysande låtskrivare som sätter Sverige på musikkartan.

Musikbranschen är på många sätt en manlig värld. Kvinnor är underrepresenterade i både kreativa och ledande roller, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Därför är det extra roligt och viktigt att lyfta fram Sveriges mest framgångsrika kvinnliga låtskrivare.

– Vi vill lyfta fram dessa fantastiska förebilder i branschen! De är stora inspirationskällor och banar väg för att fler kvinnliga musikskapare ska våga satsa på musiken. Så därför vill vi idag hylla dem lite extra genom att presentera den här listan, säger Lina Heyman, Head of Rightsholder relations på Stim.

Mest framgångsrika kvinnliga låtskrivarna 2018

1. Tove ”Tove Lo” Nilsson
  2. Jonnali ”Noonie Bao” Parmenius
  3. Robyn
  4. Zara Larsson
  5. Laleh Pourkarim
  6. Charlee Nyman
  7. Melissa Horn
  8. Klara Söderberg (First Aid Kit)
  9. Johanna Söderberg (First Aid Kit)
  10. Karin Dreijer Andersson

Listan bygger på Stims data över intjänade medel under 2018.

Tina Arvidsson, Stim
Tina.arvidsson@stim.se

Så arbetar Stim för ökad jämställdhet i musikbranschen

Stim har över 86 000 anslutna och bara var femte är en kvinna. Stim arbetar aktivt för att driva på för ökad jämställdhet i musikbranschen, bland annat genom att stötta återväxt och mångfald i svenskt musikliv och via stöd till organisationer och särskilda projekt.

Stim är bland annat partner till det framgångsrika jämställdhetsinitiativet Keychange som drivs av PRS, Stims brittiska motsvarighet och som i Sverige leds av Musikcentrum Öst. Keychange arbetar för att festivaler ska uppnå en jämställd musikscen. Över 100 festivaler globalt har redan skrivit på en försäkran om att programlägga jämställt inom fyra år. Syftet med Keychange är att förändra framtidens musikbransch och skapa ett starkt internationellt nätverk av kvinnliga musikskapare, innovatörer och framtida nyckelpersoner för att snabbare driva på för en jämställd bransch.

Om Stim