Max Martin tilldelas Polarpriset

Den fjärde april 1988 inträffade någonting stort i den svenska musikhistorien. Det kan vi konstatera idag, då 2016 års mottagare av Polar Music Prize tillkännagivits. Det var nämligen dagen den då 17-årige Martin Sandberg anslöt sig till Stim. Idag kallar han sig Max Martin och är världens mest framgångsrika låtskrivare och musikproducent.

Karriären tog rejäl fart i mitten av 90-talet, då han blev en del av föregångaren Denniz Pops krets kring legendariska studion Cheiron. Idag har Max Martin 499 verk registrerade hos Stim, och med svindlande 21 av dem har han lyckats med bedriften att ta sig ända upp på Billboards förstaplats. Det är bara Paul McCartney och John Lennon som haft fler ettor... Av de tio mest inkomstbringande låtarna i utlandet 2015 som Stim representerar, ligger Max Martin bakom inte mindre än fyra.

- Max Martin är en fantastisk representant för det svenska musikundret och den kreativitet som genomsyrar svenskt musikliv. Han har också en närmast otrolig förmåga att ständigt vara relevant och ligga i framkant. Vi på Stim vill gratulera Martin Sandberg till ett välförtjänt Polar Music Prize och önskar honom all fortsatt lycka i sitt arbete, säger Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen.

Taggar: