Med en strömmande kärlek till musiken – Sveriges Radio vinner Stimgitarren 2022

Sveriges Radios känslor för musiken de spelar hörs varje minut. Med en musikläggning som är genomtänkt, djupt kunnig, nyfiken och hängiven har de varit Sveriges främsta källa för musik ända sedan 1924. Stimgitarren 2022 går till Sveriges Radio för deras unikt betydelsefulla roll för svensk musik, svenska låtskrivare och kompositörer.

Sveriges Radio skildrar på ett utomordentligt sätt både bredden och djupet i svensk musik, och har fått sina lyssnare att uppleva och älska hela den svenska musikfloran. Den uttalade strategin att stärka musikens mångfald och bidra till ett jämställt musikliv har gjort att många tusentals musikskapare som annars inte hörts, kunnat nå ut till en nationell publik. Och ofta längre än så. Musiken utan radion är som en radio utan musik.

Förutom ett diplom består priset av två gitarrer, varav den ena kommer att auktioneras ut under Musikhjälpen.

”Det är jätteroligt att vi blir uppmärksammade för musiken, som vi jobbar med hela tiden på Sveriges Radio. Och att upphovspersonerna bakom musiken vi spelar får betalt är fundamentalt för vårt uppdrag. Sveriges Radio behöver ju upphovspersonerna - annars har vi ju ingen bra musik att spela.” säger Anna-Karin Larsson, musikchef på Sveriges Radio.

”Jag minns fortfarande känslan jag fick både när jag hörde min musik spelas på Sveriges Radio, och när den första utbetalningen kom från Stim. Det kändes som ett kvitto på att mitt artisteri är ett riktigt jobb, och att det finns folk som är måna om det och tar det på allvar. Stim, med hjälp av verksamheter som Sveriges Radio, är verkligen med och ser till att jag och alla andra musikskapare kan satsa på det fullt ut.” säger Bell Mothander, låtskrivare och artist.

”Det känns helt rätt att ge Stimgitarren till en av våra äldsta kunder. Sveriges Radio är unika med sin stora bredd med allt från popmusik till konstmusik och jazz, och bidrar på så sätt att stödja och utveckla hela den svenska musikbranschen. Det är public service när den är som bäst." säger Peter Lindström, Director Members and Market på Stim.

Motiveringen lyder:
Sveriges Radio får årets Stimgitarr för att de med den svenska musiken i fokus och ett gediget arbete för ett mer jämställt musikliv tar både musiken och musikbranschen på allvar. Genom välkända och etablerade format som P2 i parken, Musikhjälpen, P3 Guld och P4 Nästa lyckas SR ständigt lyfta, hylla och stärka musiken och musikskaparna bakom. Detta samtidigt som man ger lyssnarna möjlighet att upptäcka – och njuta av – fantastisk musik. Sveriges Radio är verkligen en värdig vinnare av Stimgitarren 2022.”

Om Stimgitarren:
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns ICA, Scandic Hotels, McDonald's, Luger, Viking Line med flera. Övriga nominerade till Stimgitarren 2022 var Homerun Festivals, Kafé Tassen, Nätra Hembygdsförening, och kulturcentret SPACE.

Eric Aronson, presskontakt Stim

Stim brinner för Sveriges musikliv. Vi ser till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse med fler än 100 000 anslutna låtskrivare, kompositörer och förlag. Stim hanterar varje år enorma datamängder och sitter på unik expertis om musikbranschen. Och så jobbar vi för upphovsrätten – utan den tystnar musiken.