Mucho dinero till låtskrivare när svensk musik gör succé i Mexiko

Svensk musik kan höras över hela världen, och ett av de länder där den växer snabbast i popularitet är Mexiko. En av de kanske mer otippade populära svenskskrivna låtarna är en cover av Anni-Frid Lyngstads ”Slowly” från 1984 skriven av Benny Andersson och Björn Ulvaeus: ”Muriendo lento” med poplegenden Timbiriche. Som ett resultat av denna boom för svensk musik har också den musikersättning som Stim samlar in från landet ökat. Nu gör Stim en utbetalning till svenska musikskapare med ersättning för svensk musik som spelats i mexikanska restauranger, på konserter, radio, tv eller online.

När en svensk låt spelas på t.ex. en konsert i Västerås så rapporteras detta till Stim, som samlar in musikersättningen och betalar ut den till låtskrivaren. Tack vare Stims hundratals avtal med andra länders upphovsrättssällskap så gäller samma princip i hela världen – oavsett var din musik spelas så har du rätt till ersättning för det.

Stim har sedan länge ett avtal med sitt systersällskap i Mexiko, SACM. På grund av administrativa problem har de dock inte kunnat betala ut ersättning till svenska musikskapare sedan 2018. Detta är nu löst tack vare ett intensifierat utvecklingsarbete från Stims sida. Utbetalningen som nu sker till Stims medlemmar innefattar därför musikersättning från Mexiko för perioden 2013-2019.

- Mexiko är en gigantisk musikmarknad, så jag är väldigt glad att vi nu kan betala ut musikersättningen därifrån till våra medlemmar. När man ser på kurvan över hur snabbt svensk musik ökar i landet är jag helt säker på att svenska låtskrivare kommer nå ännu större framgångar i Mexiko framöver, säger Casper Bjørner, vd för Stim.

Stim har ambitionen att på sikt utöka samarbetet med Mexiko baserat på att musiklyssnandet gått upp rejält i landet de senaste åren. Enligt Export Music Sweden ökade streamingen i Mexico med 10 procent under 2020 och nådde 57,1 miljoner lyssnare.

Är du nyfiken på hur den mexikanska musikmarknaden ser ut? Missa inte Export Music Swedens landguide:

Topp 10 svenska låtar i Mexiko under perioden 2013-2019.

1. Valiente - Paty Cantú
Text & Musik: Erik Palmqvist, Mats Hedström, Patricia Cantu Velasco & Stina Davalos Burguete
Förlag: Silverfox Songs, Universal Music Publishing MGB SA DE CV, Boomerang Latin Music, Drama Queen SA DE CV, Joy Vision Records

2. Slowly – Anni-Frid Lyngstad (Muriendo lento - Timbiriche)
Text & Musik: Benny Andersson & Björn Ulvaeus
Förlag: Universal/Union Songs Musikförlag

3. Amor, amor, amor - Paty Cantú
Text & Musik: Erik Palmqvist, Thomas Lipp, Daniel Volpe, Patricia Cantu Velasco & Stina Davalos Burguete
Förlag: Universal Music Publishing MGB SA DE CV, Schedler Rudi Musikverlag, Boomerang Latin Music, Drama Queen SA DE CV

4. Believer – Imagine dragons
Text & Musik: Robin Fredriksson, Mattias Larsson, Justin Tranter, Daniel Sermon, Daniel Reynolds, Benjamin McKee & Daniel Platzman
Förlag: Ma-Jay Publishing, Wolf Cousins, Warner-Tamerlane Publishing, Songs of Universal Inc., Warner Chappell Music Scandinavia, Imagine Dragons Publishing, Songs For Kidinakorner, Justins School for Girls

5. Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
Text & Musik: Max Martin, Shellback & Justin Timberlake
Förlag: MXM Music, DWA Songs, Universal Music-Z Tunes, Tennman Tunes, KMR Music Royalties II SCSP,

6. No tears left to cry – Ariana Grande
Text & Musik: ILYA, Max Martin, Ariana Grande & Savan Kotecha
Förlag: MXM Music, Wolf Cousins, Universal Music Corporation, Warner Chappell Music Scandinavia, Grandarimusic, Hipgnosis Songs Fund Limited,

7. Side to side – Ariana Grande
Text & Musik: ILYA, Max Martin, Alexander Kronlund, Ariana Grande, Savan Kotecha & Onika Maraj
Förlag: MXM Music, Wolf Cousins, Universal Music Corporation, Warner Chappell Music Scandinavia, BMG Gold Songs, Grandarimusic, Universal Music Works, Ken & Barbie Music,

8. C’est la vie - Khaled
Text & Musik: Björn Djupström, Alexander Papaconstantinou, Sam Debbie, Nadir Khayat, Bilal Hajji & Achraf Jannusi
Förlag: Sony ATV Songs, Ole 2101 Songs, Songs of Redone, Aalia Publishing, Jamz Music Group, The Wheel Tunes Group

9. Shake it off – Taylor Swift
Text & Musik: Max Martin, Shellback & Taylor Swift
Förlag: MXM Music, Sony/ATV Tree Publishing, KMR Music Royalties II SCSP, Taylor Swift Music,

10. Love me like you do – Ellie Goulding
Text & Musik: Max Martin, Tove Lo, Ali Payami, Ilya & Savan Kotecha
Förlag: MXM Music, Wolf Cousins, Universal Pictures Music, BMG Gold Songs, Warner Chappell Music Scandinavia,

Eric Aronson, presskontakt

Om Stim
Närmare 100 000 musikskapare och förlag är anslutna till Stim. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse som arbetar för en stark upphovsrätt och för att du som låtskrivare och kompositörer ska få betalt för din musik. Stim brinner för Sveriges musikliv och för alla som inte bara lever för musik, utan också lever av den. Njut av musiken!