Musiken regerar på vågorna - Viking Line vinner Stimgitarren 2020

Hur får man kryssningsgäster att känna sig välkomna ombord? Hur peppar man dem inför kvällen, och hur skapar man rätt stämning under brunchen? Viking Line – årets vinnare av Stimgitarren - vet: ”Musiken betyder precis allt!”.

– Att få ta emot denna utmärkelse i en tid när underhållningsbranschen ser ut som den gör är faktiskt helt enormt. Jättekul!
säger Mikael Panelius, underhållningschef på Viking Line.

Med avgångar på olika tider, nära en miljon resenärer per år och med allt från dansband- till hårdrockskryssningar krävs ett ständigt arbete för att skapa rätt stämning på ett fartyg. Viking Lines svenskflaggade fartyg Viking Cinderella kryssar normalt mellan Stockholm och Mariehamn. Och i centrum av allt står musiken – både live och runtom i restauranger, spa och butiker.

- Genom att dela ut Stimgitarren till Viking Line vill vi lyfta fram ett företag som så tveklöst värdesätter musikens betydelse för sin verksamhet och samtidigt också vill bidra till att låtskrivare och kompositörer får betalt för sitt arbete, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim.

- Musiken betyder precis allt! I underhållningsbranschen och till stor del även i resebranschen handlar allt om stämning. Skapar man rätt stämning skapar man också försäljning, vilket i slutändan är det som vi lever på. Så musiken är allt och det är därför vi samarbetar med Stim, säger Johanna Holmqvist, kryssningschef på Viking Cinderella.

Stimgitarren 2020 delades ut igår i Stims lokaler i Stockholm av Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen tillsammans med låtskrivaren Julia Frej.

Motiveringen lyder:
”Viking Line med sina kryssningsfartyg har under lång tid varit en musikarrangör att räkna med. Men musiken sträcker sig långt utanför dansgolven och genomsyrar allt från restauranger till butiker och fartygskorridorer. Viking Line har visat att med kärlek till musiken, förståelse för sina målgrupper och stor precision går det att skapa kundupplevelser som känns. Men kanske viktigast av allt – Viking Line värdesätter både musiken och de som skapar den och det är därför de tilldelas årets Stimgitarr.”

Om Viking Line:
Viking Line är det marknadsledande varumärket i passagerartrafiken på Östersjön med trafik mellan Sverige, Åland och Finland och Estland. Rederiet erbjuder passagerartrafik, rekreation samt frakttransporter med fartygen Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS och Viking Grace. Den årliga trafikvolymen uppgår till 6,4 miljoner passagerare och ca 119 500 fraktenheter.

Om Stimgitarren:
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 som uppskattning till kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald's och Luger med flera.

De 10 mest framförda låtarna (live) på Viking Lines kryssningar

1. “All Shook Up”
    Upphovspersoner: Otis Blackwell, Elvis Presley
    Musikförlag: Elvis Presley Music

2. “Save Me”
    Upphovspersoner: Vivien Searcy, Johan Erik Jansson
    Förlag: Manus

3. ”Rena Rama Vilda Västern”
    Upphovsperson: Thomas G-son
    Förlag: G Songs & Nordsong

4. ”Främling” (originaltitel: ”Stranger”)
    Upphovspersoner: Kris Kristoffersson (sv översättning Lars Wiggman)
    Musikförlag: Combine Music Corp

5. ”De e la gött”
    Upphovspersoner: Tomas Per Edström
    Förlag: Mariann Grammofon

6. ”Klockorna I Gamla Stan”
    Upphovspersoner: Alvar Kraft, Charles Henry
    Förlag: Sylvain Edition AB

7. ”När Jag Blundar”
    Upphovspersoner: Hans Erik Backström, Peter Roy Bergqvist
    Förlag: Bunker Music

8. ”Inom Mig”
    Upphovspersoner: Per-Anders Forsén
    Förlag: Bunker Music International

9. ”Ma Ma Marie”
    Upphovspersoner: Lasse Holm, Gert Olov Lengstrand
    Förlag: EMI Music Publishing

10. ”Rythm Of The Rain”
    Upphovspersoner: John C Gummoe
    Förlag: Warner-Tamerlane Publ

Underlaget baseras på setlists för livemusik på Viking Line som rapporterats in till Stim perioden 2017-2020.

Eric Aronson
eric.aronson@stim.se

Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse för 90 000 anslutna musikskapare och förlag. Vi arbetar för en stark upphovsrätt och för att låtskrivare och kompositörer ska få betalt för sin musik. Tillsammans med våra medlemmar ger vi förutsättningar för skapande och återväxt i Sveriges musikliv.