Ökade intäkter för låtskrivare när fler européer betalar för musik

Svenska låtskrivare tillhör världens främsta när det gäller att exportera musik. Ny data från Stim visar nu att antalet européer som betalar för streamingabonnemang ökar kraftigt, vilket också gör att de svenska låtskrivarnas intäkter ökar.

Idag har cirka 5 av 10 svenskar ett streamingabonnemang för musik, vilket är en proportionellt mycket hög andel. I stora delar av Europa är marknaden mer omogen. I Tyskland har cirka 3 av 10 ett abonnemang, och i Spanien endast 2 av 10.

Detta är dock under snabb förändring. Under det senaste året ökade de totala intäkterna för streamad musik i Europa med nästan 30 procent. Som en effekt av att fler européer väljer att betala för streamingabonnemang för musik så ökar samtidigt de svenska musikskaparnas intäkter.

Idag betalar Stim ut 140 miljoner kronor till sina anslutna för musik som spelats digitalt i Europa. De tre länder som bidragit mest till dagens utbetalning är Tyskland, Frankrike och Storbritannien, som också är bland de länder där abonnemangen ökar snabbast det senaste året.

- Att den europeiska streamingmarknaden växer så snabbt är väldigt glädjande, och ett bevis på att allt fler ser värdet av musiken. Mycket tyder också på att trenden kommer fortsätta, säger Casper Bjørner, vd för Stim.

- Den här utvecklingen betyder särskilt mycket för Sverige som framgångsrikt musikexportland. Bara på Spotify laddas det upp tiotals miljoner låtar varje år, och att svenska låtskrivare kan stå sig i den konkurrensen är en enorm bedrift. Tack vare Sveriges starka förhandlingsposition tillsammans med Storbritannien och Tyskland
genom ICE, får de också bättre betalt än någonsin, fortsätter Casper Bjørner.

Fakta:
ICE är ett internationellt bolag som samägs av Stim, brittiska PRS for Music och tyska GEMA, som hanterargränsöverskridande licensiering och förvaltning av musikrättigheter. ICE direktlicensierar idag musik i över 60 länder.

Eric Aronson, presskontakt Stim

Stim brinner för Sveriges musikliv. Vi ser till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse med fler än 100 000 anslutna låtskrivare, kompositörer och förlag. Stim hanterar varje år enorma datamängder och sitter på unik expertis om musikbranschen. Och så jobbar vi för upphovsrätten – utan den tystnar musiken.