• STIM/

Stim lanserar Stim Academy - upplyser låtskrivare om musikbranschens villkor

Många nya låtskrivare idag vet inte hur de ska göra för få rätt ersättning för sin musik, och riskerar därför att missa utbetalningar de har rätt till. För att nå ut till dem lanseras nu Stim Academy, en utbildningsserie på Youtube i samarbete med NBL Nation, ett av Sveriges mest ansedda hip hop-kollektiv.

Stim Academy består av fem avsnitt där Ida Staxenius från Stim och Pato Pooh från NBL går igenom de viktigaste sakerna som unga låtskrivare måste ha koll på. Bland annat tar de upp vanliga missförstånd i musikbranschen, grunderna i upphovsrätten, och hur man registrerar låtar och använder Stims tjänster.

Avsnitten har olika teman som alla grundar sig i att stärka grundkunskapen om Stim och branschen. Varför behöver man egentligen vara med i Stim? Hur samlas pengarna in? Får man sampla tre sekunder från en annan låt?

Stim Academy bjuder också in flera gäster, bland andra Atena Banisaid, senior A&R på Sony/ATV, som bidrar med sin expertis för att belysa villkoren i olika delar av musikbranschen.

– Jag är jättestolt över att vi nu lanserar Stim Academy, så fler kan få koll på sina rättigheter. Många unga låtskrivare idag är helt selfmade – de har inte pluggat på musik- eller låtskrivarutbildningar där man annars lär sig grunderna i hur musikbranschen är uppbyggd. Samtidigt är många av dem otroligt framgångsrika, så det handlar om stora ersättningar som de kan gå miste om, säger Casper Bjørner, vd på Stim.

– Stim Academy är något alla vi på NBL hade behövt i början utav våra karriärer. Det finns så många obesvarade frågor man har som ny i branschen. Med Stim Academy kommer många av dessa frågor besvaras. Det här var ett väldigt kul projekt att göra ihop med Stim, säger Pato Pooh, grundare av NBL Nation.

Alla fem avsnitt går att se redan idag på Stims Youtubekanal – fler avsnitt släpps sedan löpande under året.

Eric Aronson, presskontakt
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm
eric.aronson@stim.se

Om oss
Närmare 100 000 musikskapare och förlag är anslutna till Stim. Vi är en medlemsorganisation utan vinstintresse som arbetar för en stark upphovsrätt och för att du som låtskrivare och kompositörer ska få betalt för din musik. Stim brinner för Sveriges musikliv och för alla som inte bara lever för musik, utan också lever av den. Njut av musiken!