Stim lyfter upphovsrätten med rapport och seminarium

Hur viktig är upphovsrätten för Sveriges ekonomi? Och hur kan vi bättre tillvarata våra immateriella rättigheter? Det är frågor som avhandlas i Stims rapport som släpps idag: ”Upphovsrättens roll för skapandet – Fundamentet för ett kreativt samhälle”. Med anledning av rapporten arrangerar Stim även ett webbsänt seminarium i eftermiddag, där riksdagsledamöterna Åsa Eriksson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) och de tre rapportförfattarna deltar.

Stims rapport tar ett brett grepp på upphovsrätten för att lyfta fram dess betydelse för kunskapsekonomin. Rapporten består av tre fristående essäer som belyser upphovsrättens roll i ekonomisk, teknisk och kulturell utveckling, såväl historiskt som i en allt mer digitaliserad samtid där musik och andra immateriella tillgångar tillgängliggörs på nya sätt.

Här kan du ladda ner och läsa rapporten:
Upphovsrättens roll för skapandet – Fundamentet för ett kreativt samhälle.

Här kan du läsa en dagsaktuell debattartikel av rapportförfattarna i ämnet:
Immaterialrätten är en nyckel för svensk ekonomi.

Vid dagens seminarium deltar Åsa Eriksson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M), båda riksdagsledamöter i näringsutskottet med ansvar för upphovsrätt i respektive parti. Medverkar gör även rapportens tre skribenter: Christina Wainikka - policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv, Nima Sanandaji - författare och debattör, ochThorbjörn Öström - upphovsrättsexpert på Stim.

Seminariet sänds live på webben och är öppet för alla -  mer information finner du här:

När: Onsdagen den 28 april kl. 15.00-16.00
Var: Stims kanal på YouTube

Eric Aronson, presskontakt

Om oss
Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse för 90 000 anslutna musikskapare och förlag. Vi arbetar för en stark upphovsrätt och för att låtskrivare och kompositörer ska få betalt för sin musik. Tillsammans med våra medlemmar ger vi förutsättningar för skapande och återväxt i Sveriges musikliv.