Svensk musik fortsätter växa internationellt – nya rekordutbetalningar till musikskapare

Rekordintäkter på 3,1 miljarder kronor - en ökning med 400 miljoner från året innan. Det är resultatet när Stim släpper sin årsrapport och summerar 2023, då organisationen också fyllde 100 år. Utbetalningen till låtskrivare, kompositörer och förlag var 2,6 miljarder kronor – också det den högsta siffran historiskt.

- Det är fantastiskt att se effekten av svenskt musikskapande, när vi ännu en gång ser rekordsiffror. Sveriges låtskrivare och tonsättare lyckas år efter år att göra och sprida musik som älskas över hela världen – de har verkligen hittat det magiska receptet, säger Casper Bjørner, vd på Stim.

2023 resulterade i rekordsummor inom i princip alla Stims insamlingsområden. Intäkterna från bakgrundsmusik - bl.a. restauranger, hotell och butiker -  ökade med 13 %, till 227 milj kronor. Intäkter från livespelningar steg med 13 % och nådde 133 miljoner kr, och intäkter från radio & tv ökade med 8 %, till 382 miljoner kr.

Växer gör även den svenska musikexporten. Under fjolåret steg utlandsintäkterna från andra upphovsrättssällskap med 8 % till 942 miljoner kronor, och intäkterna från strömmad musik från internationella tjänster som Spotify och Youtube ökade hela 27 %, till 1086 miljoner kronor. De länder där svensk musik spelas mest, förutom de nordiska länderna, är Storbritannien, Tyskland, USA och Frankrike.

Svensk musikexport
- Stims framgångar med att samla in musikersättning från hela världen är till stor del tack vare ICE - vårt samarbete för internationell licensiering tillsammans med brittiska PRS for Music och tyska Gema. Det har gynnat våra rättighetshavare avsevärt. Under en fyraårsperiod har ICE samlat in närmare 50 miljarder kronor från hela världen, och royaltybetalningarna ICE står idag för 30% av Stims totala intäkter, fortsätter Casper Bjørner.

Låtskrivarlandet och framtiden
Hela 3606 musikskapare och förlag anslöt sig till Stim under året, som nu har över 105 000 anslutna - näst flest per capita i världen, efter Island. Som ansluten till Stim har man tillgång till tre musikstudios i Stimhuset som man kan boka gratis, och fjolåret såg hela 720 bokade sessions.

2023 innebar också ett jubileum för Stim som firade 100 år, bland annat med att dela ut 500 000 kronor i extra stipendier, och en storslagen fest fylld av musik. Som en del av firandet donerade Stim 187 gitarrer till bibliotek över hela landet, med målet att bidra till återväxten av nästa generations musikskapare.

Under 2023 gick totalt 52 miljoner kronor av Stims insamlade medel till att främja mångfald av musikaliska uttryck, återväxt och en inkluderande musikbransch för alla. Detta arbete genomfördes av Stim, FST, Skap och Musikförläggarna, genom projektet Stim Forward Fund.

Se även bilaga: Stim Årsrapport 2023

Topp 10 mest spelade låtarna 2023

1. Blinding lights – The Weeknd

Text och musik: Max Martin/Abel Tesfaye/Jason Quenneville/Ahmad Balshe/Oscar Holter
Songs of Wolf Cousins
Warner/Chappell Music Publishing AB

2. Save your tears – The Weeknd

Text och musik: Max Martin/Oscar Holter/Abel Tesfaye/Ahmad Balshe/Jason Quenneville
Songs of Wolf Cousins

3. Enemy feat. J.I.D. – Imagine Dragons

Text och musik: Robin Fredriksson/Mattias Larsson/Justin Tranter/Destin Route/Daniel Reynolds/Daniel Sermon/ Benjamin McKee/Daniel Platzman
Stereoscope Music Scandinavia

4.  I ain’t worried -  OneRepublic
Text och musik: Björn Yttling/Peter Moren/John Eriksson/Ryan Tedder/Brent Kutzle/Tyler Spry
EMI Music Publishing Scandinavia AB
DMP Scandinavia

5. I Want it That Way – Backstreet Boys
Text och musik: Andreas Carlsson/Max Martin

6. Bones – Imagine Dragons
Text och musik: Daniel Reynolds/Daniel Sermon/Benjamin McKee/Daniel Platzman/Robin Fredriksson/Mattias Larsson
Imagine Dragons Publishing

7. Believer – Imagine Dragons

Text och musik: Robin Fredriksson/Mattias Larsson/Jusin Tranter/Daniel Sermon/Daniel Reynolds/Benjamin McKee/Daniel Platzman
Ma-Jay Publishing
Wolf Cousins

8. Habibi (German remix) – Richy Rich

Text och musik: Dardan Mushkolaj/Peter Mrad/Marcus Turan/Ricky Akdogan/Kawar Yousef/Ghassan Ramlawi
Universal Music Publishing AB
SONY/ATV Music Publishing Scandinavia KB
Monza Songs

9. Love me like you do – Ellie Goulding
Text och musik: Savan Kotecha/Max Martin/Tove Lo/Ali Payami/Ilya
BMG Rights Management (Scandinavia) AB
Wolf Cousins

10. Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
Text och musik: Justin Timberlake/Max Martin/Shellback
Universal Music Publishing MGB Scandinavia AB

Eric Aronson, pressansvarig Stim

Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, grundades för 100 år sedan. Uppdraget är detsamma, nu som då‚ att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse med 100 000 anslutna musikskapare och förlag, och ett av världens främsta sällskap inom music tech. Tack vare de enorma datamängder Stim hanterar sitter vi på unik expertis om musikbranschen. Stim skapar hållbarhet i det svenska musiklivet. Då, nu och i framtiden.