Swedish Chamber Games ska sprida svensk kammarmusik i Europa

Stims promotionnämnd (SPN) har tagit initiativ till en ny tävling som ska bidra till att sprida svensk kammarmusik i Europa. Vinnarna i tävlingen kommer att få sin musik framförd av några av Europas främsta kammarmusikensembler.

Spelen, som genomförs i tre olika kategorier baserade på besättning, är öppna för tävlingsbidrag från svenska komponister mellan 2 december 2019 och 2 mars 2020. De vinnande bidragen, ett i varje kategori, utses av en internationell jury och belönas med 50 000 kronor var. Dessutom kommer fyra välrenommerade europeiska ensembler att framföra de vinnande verken under 2020 och 2021. De fyra ensemblerna är: Athelas Sinfonietta Copenhagen, ensemble recherche (Freiburg), L’Instant Donné (Paris) och Hebrides Ensemble (Edinburgh).

När ensemblerna tar ut den svenska musiken i Europa kommer den att möta inte bara en ny publik, utan även musiker, konsert- och festivalarrangörer och andra delar av musiklivet i respektive land. Detta öppnar för ytterligare framföranden och möjligheter till samarbeten. Men det är inte bara de vinnande verken som gynnas av satsningen, menar Mattias Franzén, som är verksamhetschef för SPN:

– Genom Swedish Chamber Games vill vi skapa nyfikenhet på mer svensk kammarmusik. Och för de deltagande ensemblerna innebär även juryarbetet en möjlighet att bekanta sig med fler verk än de vinnande.

Vinnarna i Swedish Chamber Games kommer att presenteras vid en konsert i Göteborgs konserthus den 10 oktober 2020 där verken framförs av den svenska ensemblen Gageego! Swedish Chamber Games är ett initiativ av Stims promotionnämnd som genomförs i samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare, Göteborgs Symfoniker AB och kammarensemblen Gageego! Mer information  Läs mer om tävlingen och projektet via www.swedishchambergames.se.

För övrig information – vänligen kontakta: projektledare Emelie Bergbohm via emelie@bohmbohmroom.com eller 073-069 67 78.

Om Stims promotionnämnd
Stims promotionnämnd (SPN) arbetar för att den upphovsrättsligt skyddade svenska musiken – oavsett genre – ska framföras mer, både i Sverige och internationellt. Detta göra man genom att initiera projekt som skapar förutsättningar för ett framtida musikskapande. De projekt SPN tar fram beslutas i NäMMU, en oberoende nämnd som utses av Stims stämma.

Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse för 90 000 anslutna musikskapare och förlag. Vi arbetar för en stark upphovsrätt och för att låtskrivare och kompositörer ska få betalt för sin musik. Tillsammans med våra medlemmar ger vi förutsättningar för skapande och återväxt i Sveriges musikliv.