Veronica Maggio får Platinagitarren 2018

Foto Sigrid Malmgren

Låtskrivaren och artisten Veronica Maggio får ta emot Stims pris Platinagitarren för sina exceptionella framgångar och det starka avtryck hon har gjort under sin karriär. Motiveringen betonar att Veronica Maggio har en helt eget identitet. Genom sitt unika användande av språk och melodi har hon skapat ett musikaliskt uttryck som har berört, inspirerat och färgat många efter henne.

– Tack Stim! Motiveringen och dom tidigare vinnarna av STIM-gitarren gav mig nästan lite svindel... Sitter just nu i studion och försöker få till lite unikt språk och unika melodier och nu känner jag mig plötsligt ännu mer motiverad! Med en släng av prestationsångest, säger Veronica Maggio.

– Det är inte många som haft så stora framgångar och berört så många som Veronica Maggio. Det märks inte minst på de tydliga avtryck hon gjort på andra låtskrivare och artister. Det är med stor glädje vi följer Veronica Maggios fortsatta karriär, både i sitt eget skapande och i hur hon inspirerar andra, säger Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen.

Motivering
2018 års Platinagitarr tilldelas Veronica Maggio, för hennes exceptionella framgångar och det starka avtryck hon har gjort under sin karriär. Veronica Maggio är en låtskrivare med stor integritet, som trots sina stora framgångar inte lutat sig tillbaka, utan ständigt gått framåt och förnyat sig. Hon har ett helt eget id. Genom sitt unika användande av språk och melodi har Veronica Maggio skapat ett musikaliskt uttryck som har berört, inspirerat och färgat många efter henne.

Fakta om Veronica Maggio
Veronika albumdebuterade 2006 med albumet ’Vatten och Bröd’, som släpptes efter att hennes första singel ’Dumpa Mig’ lett fram till ett skivkontrakt med Universal Music Group.

Sedan albumdebuten 2006 har Maggio utvecklats till en av 2010-talets mest framgångsrika svenska popartister. 2011 års album ’Satan i Gatan’ med singeln ’Jag kommer’ blev ett av det årets största svenska musikalbum. Även uppföljarna ’Handen i fickan fast jag bryr mig’ och ’Den första är alltid gratis’ har nått stora listframgångar.

Minst 10 av Maggios singlar har blivit svenska listettor och total har hennes singlar eller album minst 25 gånger nått guld- eller platinastatus. Och därutöver har hon belönats med 5 Grammisar.

Under sin karriär har hon ständigt sökt förnyelse, vilket bland annat märks i hennes val av samarbetspartners som rymmer namn från Stefan Gräslund, till Oskar Linnros, Christian Walz, Markus Krunegård, Carl Wikström Ask, Salem al Fakir, Patrik Berger och Magnus Lidehäll.

2018 släppte Veronica Maggio singeln ’20 Questions’, skriven tillsammans med Jocke Berg för en kortfilm om Ingmar Bergman, regisserad av Tomas Alfredson.

Fakta om Platinagitarren
Varje år delar Stim ut Platinagitarren till en Stimansluten upphovsperson för att uppmärksamma upphovspersoner som haft exceptionella framgångar – och för att inspirera andra att utvecklas i sitt musikskapande.

Tidigare vinnare:
2017 Peter Svensson
2016 Laleh Pourkarim
2015 Tove Lo
2014 Tim ”Avicii” Bergling
2013 Carl Falk och Rami Yacoub
2012 Johan ”Shellback” Schuster
2011 Lykke Li
2010 Max Martin
2009 Robyn
2008 Michel Zitron, Sophia Somajo och Vincent Pontare
2007 Benny Andersson
2006 Lars Winnerbäck
2005 Joakim Berg
2004 Per Gessle

Erik Åslin, Press and Public Affairs manager Stim, erik.aslin@stim.se / 072 702 66 44

Om Stim

Citat

– Tack Stim! Motiveringen och dom tidigare vinnarna av STIM-gitarren gav mig nästan lite svindel... Sitter just nu i studion och försöker få till lite unikt språk och unika melodier och nu känner jag mig plötsligt ännu mer motiverad! Med en släng av prestationsångest.
Veronica Maggio, vinnare av Platinagitarren 2018.