Hemdatorn får ny standard: StjärnTV/chello lanserar bredbandsdatorn

Hemdatorn får ny standard: StjärnTV/chello lanserar bredbandsdatorn Idag säljs de flesta persondatorer för hushåll med ett telefonmodem inbyggt - trots att det är snabb bredbandsaccess som kunderna vill ha. Efterfrågan på Internet via bredband är så stor att UPC-ägda StjärnTV nu startar samarbete med OnOff-kedjan och Packard Bell om att introducera en särskild bredbandsdator. - Vi vill vägleda kunden så att de redan från början köper rätt abonnemang, säger marknadsdirektör Ulf Johansson vid StjärnTV. Därför tar vi detta initiativ för att hjälpa konsumenterna att välja en dator som är klar för bredbandsanslutning redan från början. Kunden kan därför få en ny dator med bredbandsabonnemang till subventionerat pris. StjärnTV kommer inom kort att ha lanserat bredbandstjänster i alla sina 245 000 anslutna hushåll i Stockholmsområdet, och efter introduktionen av Internet-tjänsten chello i november är efterfrågan stor. - Stockholmsområdet är idag en av våra hetaste marknader, och vi vill bidra till ytterligare tillväxt. Den nya bredbandsdatorn tillsammans med snabb uppkoppling, angenämt pris och intressant innehåll på vår bredbandsportal kommer att uppskattas av kunderna, berättar Jon Dissen, VD för chello broadband i Skandinavien. Nätfestivalen "a broadband experience" tillsammans med Microsoft, visar exempel på video och musik som bara bredband klarar att överföra. - Vi erbjuder framtidens kommunikationslösningar. Därför är vi glada över att vara med och introducera denna bredbandsdator, säger Jon Dissen. Konsumenterna skall ha möjlighet att välja bredband redan från början, och slippa omvägen över andra abonnemangsformer. UPC-ägda StjärnTV är tillsammans med systerbolaget chello broadband för närvarande Sveriges största leverantör av bredband. Företaget satsar på att erbjuda sina kunder bredbandstjänster som video/TV, Internet och till hösten även telefoni via en och samma kabel. Bredbandsdatorn är en Packard Bell MM6600, utrustad med bland annat nätverkskort. OnOff är Sveriges ledande hemelektronikkedja med 80 butiker runt om i landet varav 16 i Stockholmsområdet. För ytterligare information kontakta: Ulf Johansson, Marknadsdirektör, StjärnTV, Tel: 08-578 251 99, 0709-26 51 99, e-post: ulf.johansson@stjarntv.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör, StjärnTV. Tel: 08-578 251 94, 0709-26 51 94, e-post: anders.ahlbeck@stjarntv.se Harald Löback Saether, Marketing Communications Manager Scandinavia, chello broadband Tel: +47 22 93 77 02, e-post: harald@chello.no Om StjärnTV (www.stjarntv.se) Mer än 245.000 hushåll är anslutna till StjärnTVs bredbandsnät som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuds höghastighets Internet, TV och i slutet av år 2000 även Telefoni via egen nätstruktur. StjärnTVs bredbandsnät har en mycket hög kapacitet, 27 Mbit/s per kanal, vilket för full frekvensplan motsvarar ca 3 Gbit/s. Företaget omsätter 281 miljoner kronor och har drygt 110 medarbetare. StjärnTV ägs av nederländska UPC, United Pan-Europe Communications (www.upccorp.com) som är noterat på Nasdaq i USA och på börsen i Amsterdam. UPC finns i 12 länder i Europa och når mer än 10,5 miljoner hem med för närvarande 6,8 miljoner kabel-TV-kunder, 153 000 Internetabonnenter och 246 000 telefonikunder. Om chello broadband n.v. (www.chello.se) chello broadband är en av världens ledande leverantör av Internettjänster via bredband och är verksamma i Europa, Latinamerika och Australien. I december mottog man pris för "Best European Consumer ISP". chello är kommersiellt etablerad i sju länder med huvudkontor i Amsterdam och lokalkontor i Amsterdam, Paris, Wien, Hamburg, Bryssel, Oslo, Stockholm, Washington DC, Sidney och Sao Paolo. chello är en verksam enhet inom United Pan-Europe Communications (UPC) [AEX:UPC, Nasdaq:UPCOY]. chello erbjuder sina tjänster till kabeloperatörer och andra bredbandsbaserade nätverk, samt tillhandahåller nästa generations dygnet-runt-uppkoppling till Internet och bredbandsinnehåll till konsumenter och företag. chellos verksamhet i Australien bedrivs tillsammans med United Globalcom (UGC) och AUSTAR United Communications@. Distributionen sker via satellit i Australien och kommer att ske via kabel på Nya Zeeland. Den 3 mars januari 2000 hade chello 153 580 abonnenter. chello leverarar mulitmedia innehåll genom lokala portaltjänster och det egna IP-nätet AORTA. Genom oöverträffad kommunikationsservice kan chello erbjuda bredbands-Internet till lägsta möjliga kostnad. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT01080/bit0002.pdf