StjärnTV ansluter 16 500 nya hushåll till bredband

StjärnTV ansluter 16 500 nya hushåll till bredband UPC-ägda StjärnTV, Sveriges för närvarande största leverantör av bredband, ansluter under de två första veckorna i april ytterligare 16 500 hushåll till Internet genom bredbandstjänsten chello. Det är drygt 6 000 hushåll i Liljeholmen - Aspuddenområdet, ungefär lika många i Haninge - Jordbro och 4 000 hushåll i Vällingby som nu snabbt och till en fast kostnad kan surfa på Internet utan att behöva tänka på några teleräkningar. - Till skillnad mot de andra leverantörerna kräver vi inga utfästelser från hyresgästerna eller bostadsrättsinnehavarna om att si eller så många måste binda upp sig för en, två eller tre års abonnemang, för att vi skall introducera bredbandstjänster i fastigheten. När fastigheten är ansluten till vårt bredbandsnät tecknar vi istället avtal med varje enskild abonnent, avtal som kan sägas upp med en månads varsel om så önskas, berättar Gunnar Asp, VD för UPC-ägda StjärnTV. Därmed får kunderna tillgång till ett koax/fibernät som klarar både TV, Internetuppkoppling och under året också ett reellt alternativ till Telias fasta telefoni-abonnemang. Nu har StjärnTV anslutit sammanlagt 193 000 hushåll i Stockholmsområdet till bredbandstjänster. Inom de närmaste månaderna kommer ytterligare 52 000 att anslutas så att totalt 245 000 hushåll i Stockholmsområdet kan surfa på Internet via StjärnTV. För ytterligare information kontakta: Gunnar Asp, VD. Tel: 08-578 251 92, 0709-26 51 92, gunnar.asp@stjarntv.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör. Tel: 08- 578 251 94, 0709-26 51 94, anders.ahlbeck@stjarntv.se Fakta om StjärnTV (www.stjarntv.se) Mer än 245 000 hushåll är anslutna till StjärnTVs bredbandsnät som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuder höghastighets Internet, telemetri, TV och i slutet av år 2000 även telefoni. StjärnTVs bredbandsnät har en mycket hög kapacitet, 27 Mbit/s per kanal, vilket för full frekvensplan motsvarar ca 3 Gbit/s. Företaget omsätter 281 miljoner kronor och har drygt 110 medarbetare. StjärnTV ägs av nederländska UPC, United Pan-Europe Communications (www.upccorp.com) som är noterat på Nasdaq i USA och på börsen i Amsterdam. UPC finns i 13 länder i Europa och når mer än 10,5 miljoner hem med för närvarande 6,8 miljoner kabel-TV-kunder, 153 000 Internetabonnenter och 246 000 telefonikunder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/10/20000410BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/10/20000410BIT00850/bit0002.pdf