Stjärntv byter namn till UPC Sverige

STJÄRNTV BYTER NAMN TILL UPC SVERIGE Europas största bredbandsleverantör UPC, United Pan-Europe Communications förstärker sin etablering på den svenska marknaden genom att det svenska dotterbolaget StjärnTV byter namn till UPC Sverige AB. UPC Sverige blir basen för en vidare expansion på den svenska marknaden. - Med namnbytet markerar vi övergången från kabel-TV-företag till bredbandsleverantör. Till skillnad från andra leverantörer erbjuder UPC Sverige redan i dag hushållen ett stort utbud av bredbandstjänster, säger Gunnar Asp, VD för UPC Sverige AB. UPC har en tydlig strategi för tillväxt. Under det senaste året genomförde UPC 15 företagsköp av olika storlek. Internetverksamheten inom chello broadband har vuxit i rekordfart, i Sverige till att bli landets största bredbandsleverantör med drygt 15 000 abonnenter på ett halvår. I Europa har chello vuxit 600 % under de senaste tolv månaderna, från 22 000 abonnenter till 153 800. - Den expansiva strategin kommer att prägla också vår svenska verksamhet, med fler abonnenter och ett större tjänsteutbud, säger Gunnar Asp. Om UPC Sverige: Mer än 245 000 hushåll är anslutna till UPCs bredbandsnät i Stockholm som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuds höghastighets Internet, TV och i slutet av år 2000 även Telefoni via egen nätstruktur. UPC Sverige AB (f.d. StjärnTV) omsätter 281 miljoner kronor och har drygt 125 medarbetare (www.upc.se). UPC, United Pan-Europe Communications, n.v. (www.upccorp.com) med huvudkontor i Amsterdam, är noterat på Nasdaq i USA ("UPCOY") och på börsen i Amsterdam ("UPC"). UPC finns i 13 länder i Europa och når mer än 10,5 miljoner hem med för närvarande 6,8 miljoner kabel-TV-kunder, 153 000 Internetabonnenter och 246 000 telefonikunder. För ytterligare information: Gunnar Asp, VD, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 92, 0709-26 51 92. E-post: gunnar.asp@upc.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 94, 0709-26 51 94. E-post: anders.ahlbeck@upc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00660/bit0002.pdf