StjärnTV konkurrerar med egna telefonlinjer ända in i lägenheten

StjärnTV konkurrerar med egna telefonlinjerända in i lägenheten För första gången i Sveriges telefonihistoria erbjuds ett reellt alternativ till Telias fasta abonnemang. Det är det UPC ägda StjärnTV, marknadsledaren på bredbandsuppkoppling i Stockholmsområdet, som erbjuder sina 245 000 kunder möjlighet att ringa utan att använda Telias vanliga lokalnät. Lägenhetens telefonledningar kopplas ihop med StjärnTVs bredbandsnät, och telefonen, faxen och svararen kan användas precis som vanligt. - Det blir full konkurrens ända in till telefonjacket, säger StjärnTVs VD Gunnar Asp. Hittills har olika operatörer enbart hyrt in sig på Telias nät och själva tagit betalt för samtalen - men grundabonnemanget har legat kvar hos Telia. Vi kommer att erbjuda våra kunder ett helt oberoende abonnemang. Det är StjärnTVs 245 000 hushåll i Stockholmsområdet som i slutet av året kommer att erbjudas bredbands-baserade telefonitjänster. De blir därmed de första som kan välja ett alternativ som inte är beroende av Telias kopparledningar för accessen. Prissättningen för att ringa med den nya tjänsten är ännu inte klar. Eventuellt blir det en fast enhetstaxa. - Vi ska konkurrera med Telia och ett tjugotal andra operatörer. Då måste vi givetvis erbjuda låga priser och innehållsrika tjänster, fortsätter Gunnar Asp. I moderbolaget UPC finns erfarenhet från flera länder, bland annat Norge och Holland, av hur man bygger bredbandstjänster med telefoni. Redan idag finns mer än 225 000 telefoni-kunder i de länder som lanserat bredbands- telefoni. Kunderna får tillgång till tre olika tjänster ur StjärnTVs "hål i väggen". - Förutom telefoni så erbjuder vi bredbandsuppkoppling till Internet och ett stort utbud av TV-kanaler. Vi har redan en mycket stark kundtillströmning till vår internettjänst chello, avslutar Gunnar Asp. För ytterligare information kontakta: Gunnar Asp, VD. Tel 08-578 251 92, 0709-26 51 92, gunnar.asp@stjarntv.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör. Tel: 08- 578 251 94, 0709-26 51 94, anders.ahlbeck@stjarntv.se Fakta om StjärnTV (www.stjarntv.se): Mer än 244.000 hushåll är anslutna till StjärnTVs bredbandsnät som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuder höghastighets Internet, telemetri, TV och i slutet av år 2000 även telefoni. StjärnTVs bredbandsnät har en mycket hög kapacitet, 27 Mbit/s per kanal, vilket för full frekvensplan motsvarar ca 3 Gbit/s. Företaget omsätter 250 miljoner kronor och har drygt 100 medarbetare. StjärnTV ägs av nederländska UPC, United Pan-Europe Communications (www.upccorp.com) som är noterat på Nasdaq i USA och på börsen i Amsterdam. UPC finns i 12 länder i Europa och når mer än 9 miljoner hem med för närvarande 6 miljoner kabel-TV-kunder, 120 000 Internetabonnenter och 225 000 telefonikunder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00500/bit0002.pdf