UPC Sverige AB satsar på video, internet och telefon via en och samma kabel

UPC Sverige AB satsar på VIDEO, INTERNET OCH TELEFON VIA EN OCH SAMMA KABEL UPC Sverige AB, fd StjärnTV, kommer att erbjuda sina kunder video/TV, Internet och telefon via en och samma kabel. UPC Sverige är för närvarande Sveriges största leverantör av bredbandstjänster, därmed är redan 230 000 hushåll uppkopplade till företagets bredbandsnät. - Inom UPC har vi en tydlig strategi. Vi ska erbjuda våra kunder video/TV, Internet och telefoni via en och samma anslutning. Under hösten kommer vi att introducera telefonitjänster liknande dem som UPC redan idag erbjuder på t.ex. den norska marknaden och på kontinenten, säger Gunnar Asp vd UPC Sverige. Nästa steg är att erbjuda digitalTV, on-demand tjänster och Internet för företag. För att samtidigt få TV, bredbands-internet och telefoni hade det behövts tre installationer från andra leverantörer, vi klarar det med en anslutning. - Genom ett tätare samarbete inom UPC-koncernen kommer de svenska kunderna dra nytta av den forskning och utveckling som UPC bedriver, fortsätter Gunnar Asp. Vilket gör att UPC Sverige kommer att vara den aktör som sätter agendan för utvecklingen av tjänster för bredband. Till skillnad från andra bredbandsleverantörer erbjuder UPC Sverige redan idag ett stort utbud av bredbandstjänster via sina fiber/koax-nät. Nätet har kapacitet att hantera upp till 3Gbit/s och 250 Mbit/s i returkanalen. Alla kunder har redan idag tillgång till ett brett urval av TV-kanaler samt höghastighets-internet. Telefonitjänster kommer att introduceras under hösten. Om UPC Sverige: Mer än 245 000 hushåll är anslutna till UPCs bredbandsnät i Stockholm som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuds höghastighets Internet, TV och i slutet av år 2000 även Telefoni via egen nätstruktur. UPC Sverige AB (f.d. StjärnTV) omsätter 281 miljoner kronor och har drygt 110 medarbetare (www.upc.se). UPC, United Pan-Europe Communications, n.v. (www.upccorp.com) med huvudkontor i Amsterdam, är noterat på Nasdaq i USA ("UPCOY") och på börsen i Amsterdam ("UPC"). UPC finns i 13 länder i Europa och når mer än 10,5 miljoner hem med för närvarande 6,8 miljoner kabel-TV-kunder, 153 000 Internetabonnenter och 246 000 telefonikunder. För ytterligare information: Gunnar Asp, VD, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 92, 0709-26 51 92. E-post: gunnar.asp@upc.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 94, 0709-26 51 94. E-post: anders.ahlbeck@upc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00730/bit0002.pdf