Upc sverige lanserar digital-tv

UPC SVERIGE LANSERAR DIGITAL-TV UPC Sverige, f.d. StjärnTV, offentliggör idag planerna på att introducera digital-TV i sitt nät som når över 245 000 hushåll i Stockholmsområdet. Introduktionen kommer att ske med början efter årskiftet. Samtidigt kommer företaget att introducera den första "set-top-computern" på den svenska marknaden. Med start under det första kvartalet nästa år kommer UPC Sverige att introducera digital-TV i sitt nät. Det innebär att man ökar utbudet av TV- kanaler och tjänster. Genom digitaliseringen blir utrymmet för ytterligare tjänster i nätet större. I dagsläget tar de analoga sändningarna med 35 kanaler, cirka 1 Gbit/s i nätet till varje hushåll. Detta ska jämföras med de digitala sändningarna som kräver en tiondel av kapaciteten dvs 100 Mbit/s för motsvarande antal kanaler till varje hushåll. - Vi har gjort bedömningen att marknaden nu är mogen för digital-TV samtidigt som det är en del i vår satsning på bredbandstjänster. Vi planerar även en rad nya tjänster som digital radio och olika musikkanaler samt interaktiva tjänster som t.ex. bank, e-handel och pay-per-view, säger Gunnar Asp vd för UPC Sverige. Satsningen på digital-TV i UPC Sveriges nät är också startskottet för introduktionen av "set-top-computern", STC. STCn är en vidareutveckling av de traditionella set-top-boxarna men med kabelmodem, internminne etc. Den möjliggör för kunderna att t.ex. titta på streaming video från Internet på TV eller använda sig av IP-baserade tjänster på TVn. STCn kommer ingå i abonnemanget. - Set-top-computern kommer att bli navet i hushållens kommunikation och utnyttjande av Internet, TV, video, telefon etc. Genom att koppla STCn till vårt nät kommer det vara möjligt för kunderna att utnyttja alla de tjänster vi erbjuder. Dessutom kommer man att utnyttja alla fördelar då Internet och TV mer och mer konvergerar. Det kommer att vara möjligt för användaren att titta på TV-program som laddas ned från Internet i vardagsrumssoffan framför TV, säger Gunnar Asp. UPC Sverige behåller delar av de analoga sändningarna under de närmaste fem, tio åren. Initialt kommer 70 - 80 kanaler introduceras i det digitala nätet, främst nischade kanaler såsom musik, kultur och etniska kanaler. Kunderna ges möjlighet att själva välja vilka kanaler de får tillgång till. Om UPC Sverige: Mer än 245 000 hushåll är anslutna till UPCs bredbandsnät i Stockholm som med hjälp av fiber/koax-teknik erbjuds höghastighets Internet, TV och i slutet av år 2000 även Telefoni via egen nätstruktur. UPC Sverige AB (f.d. StjärnTV) omsätter 281 miljoner kronor och har drygt 125 medarbetare (www.upc.se). UPC, United Pan-Europe Communications, n.v. (www.upccorp.com) med huvudkontor i Amsterdam, är noterat på Nasdaq i USA ("UPCOY") och på börsen i Amsterdam ("UPC"). UPC finns i 13 länder i Europa och når mer än 10,5 miljoner hem med för närvarande 6,8 miljoner kabel-TV-kunder, 153 000 Internetabonnenter och 246 000 telefonikunder. För ytterligare information: Gunnar Asp, VD, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 92, 0709-26 51 92. E-post: gunnar.asp@upc.se Anders Ahlbeck, Informationsdirektör, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 94, 0709-26 51 94. E-post: anders.ahlbeck@upc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00710/bit0002.pdf