STILL GmbH FÖRVÄRVAR STOCKA INDUSTRIES AB

Report this content

STILL GmbH FÖRVÄRVAR STOCKA INDUSTRIES AB - Still GmbH förvärvar Stocka Industries AB - Industriellt ägande - Ökad orderingång Stocka Industries AB med säte i Stockamöllan, Eslövs kommun, är en av Sveriges ledande tillverkare och leverantörer av truckar och materialhanteringsutrustning. Marknadsföring och försäljning sker under varumärkena Stocka och Still. Still GmbH med säte i Hamburg, Tyskland förvärvar 100 % av aktierna i Stocka Industries AB. Säljare är Stocka Intressenter AB som sedan 1996 varit ägare. Still är en av Europas ledande trucktillverkare med en omsättning på 9 400 MSEK och 6 200 anställda. År 1997 blev Stocka generalagent för Stills produktprogram på den svenska marknaden. Sedan år 2000 äger Still 25 % av Stocka. Under åren sedan 1997 har bolaget framgångsrikt marknadsfört Stills produktprogram, parallellt med Stockas egentillverkade sortiment. Stills produkter utgör idag bolagets största affärsområde med ca 35 % av omsättningen och försäljningsökningen har medfört att Stocka idag tillhör en av de ledande truckleverantörerna i landet. Sedan samarbetet med Still inleddes har ett antal utvecklingsprojekt genomförts. Exempel på detta är en exklusiv hytt till Stills motviktstruckar, anpassad för den skandinaviska marknaden, samt nya modeller i det egentillverkade sortimentet. År 2003 uppgick Stockas omsättning till 136 MSEK och antalet anställda till 90. Förvärvet av Stocka innebär att varumärkena Stocka och Still knyts ännu tätare samman. Med köpet får Stocka en industriell ägare med mål att vidareutveckla konceptet. Stocka Industries AB är under namnändring till STILL STOCKA AB. Marknaden för bolagets produkter har förbättrats något under 2004. Detta har lett till en ökad orderingång. Efter årets första nio månader överstiger orderingången fjolåret med 9 %. Eventuella frågor besvaras av Göran Sjöberg, VD Stocka Industries AB, 0413-54 49 10, 070-630 19 01, alt. Bert Frisch, Director Corporate Communications, Still GmbH, + 49 40 7339 1555, + 49 17 12 10 34 33. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/28/20041027BIT20610/wkr0001.pdf