Detta händer i Europas miljöhuvudstad i september

Report this content

Varför blev Stockholm Europas första miljöhuvudstad? Vad gör egentligen träd för nytta i staden? Under september anordnas gröna vandringar som berättar om naturen i staden och vägen till miljöhuvudstad.

Stockholm har utsetts till Europas miljöhuvudstad 2010. Bakom utnämningen ligger EU-kommissionen som vill uppmuntra städerna i Europa till att systematiskt ta med miljöaspekter i stadsplaneringen. Utnämningen gick till Stockholm för att staden kommit längst i Europa för att lösa problem med luftföroreningar, trafik, växthusgasutsläpp och avfallshantering. Nedan hittar ni ett urval aktiviteter där miljön i Stockholm står i centrum.

Ett urval av miljöhuvudstadens aktiviteter under september:

Eco Now är en mässa och utställning som erbjuder företag och allmänhet en samlad plattform av aktuella miljörelaterade projekt och produkter som finns på marknaden. Läs mer: http://www.econow.se/
Datum: 2-4 september, Torkel Knutssongatan 2
Kontakt: Projektledare Anders Hallström 08-654 0800, anders@econow.se

World Water Week: Vattenveckan arrangeras av Stockholm International Water Institute, SIWI. Temat för årets vattenvecka är ”The Water Quality Challenge”. Läs mer på: http://www.worldwaterweek.org
Datum: 2-5 september, Stockholmsmässan

Naturen i staden: Naturskyddsföreningen bjuder in till promenad i Stockholm där du kan lära dig mer om naturen i staden. Varför är det viktigt med gröna områden i staden? Vad gör träd för nytta?
Läs mer: http://www.naturskyddsforeningen.se/aktivitetskalendern/?event=1004
Datum: 12 september. Samling utanför t-bana Stadion uppgång Karlavägen
Kontakt: Anna Krusic, 070-383 32 09, anna.krusic@​naturskyddsforeningen.se

Miljöhuvudstadsseminarium under Mobility Week: Som en del av miljöhuvudstadens aktiviteter under Mobility Week (16-22 september) arrangerar Stockholms stad ett tvådagars seminarium om transporter och resande. Den första dagen fokuserar på ungas tankar kring framtida transporter och den andra dagen handlar om hållbart resande i en växande region. Läs mer på: http://international.stockholm.se/Stockholm-by-theme/European-Green-Capital/EGC-seminars--workshops/Sustainable-Travel/. På www.mobilityweek.eu kan du läsa mer om Mobility Week.
Datum: 21-22 september

Stockholms väg till miljöhuvudstaden: Följ med på en guidad vandring som berättar historien om Europas första Miljöhuvudstad. Guide: Örjan Lönngren, Stockholms stads klimatcoach. Från roddarmadammer till tunnelbana, från hästdroskor till elbilar. Under broar och i parker, längs med stadens gröna stråk och vattenvägar.
Läs mer: http://www.stadsmuseum.stockholm.se/museet.php?artikel=190&sprak=svenska
Datum: 22 september

För mer information om miljöhuvudstadsåret, kontakta:

Pia Stenervall, kommunikationsansvarig, miljöhuvudstadsåret
Tel: 08-508 29 255, e-post: pia.stenervall@stockholm.se